Motorsykler
har vært med i mitt liv siden jeg kjøpte min første
motorsykkel i mai 1986, etter å ha fått mc-lappen to år
tidligere.
For tiden har jeg tre motorsykler.
En 2016 BMW R1200GS. Den ble hentet i mars 2016 og er den første motorsykkelen jeg har hatt på lenge som jeg ikke har tenkt å bruke om vinteren.
En 2007 BMW F650GS Dakar. Kjøpt godt brukt våren 2017, hovedsaklig tenkt til vinterbruk.
En BMW C400 GT scooter. Kjøpt meget pent brukt fordi jeg hadde lyst.
Jeg fører logg over service og reparasjoner.
Her er historien for min 2016
BMW R1200GS.
Her er min del av historien til min 2007 BMW F650GS Dakar.
Her er en del av historien til min 2019 BMW C400 GT.
1986 - 1988: 1983 Yamaha XT 600 Z Ténéré.
1988 - 1991: 1985 Yamaha FJ1100.
Ca. 60.000 km på denne.
1992 - 1993: 1992 Yamaha XTZ 660
Ténéré. Helt ny var den, min første nye
motorsykkel. Ca. 32.000 på denne.
1993 - 2002: 1993 Yamaha XTZ 660
Ténéré. Også den ble kjøpt ny. 125.000
km samt en kondemnering på denne.
1997 - 1999: 1994 Yamaha XTZ 600 Ténéré.
Kjøpt brukt etter at '93-modellen var blitt kondemnert.
2001 - 2008: 2000 BMW F650 GS Dakar.
Nesten ny med bare hadde gått 3.300 km. Solgt med 152.000 km på
telleren.
2008 - 2015: 2008
BMW F800GS. Kjøpt ny, kjørt 3 år helårs og etter det vinterparkert. Byttet inn med 130.000 km på telleren.
2011 - 2013: 2001 BMW
F650 GS Dakar. Kjøpt som vintersykkel etter tre vintre med F800GS.
Solgt etter en elektrisk brann.
2013 - 2017: 2012
BMW G650GS Sertao. Kjøpt ny som Grus og Snø sykkel. Kondemnert etter en ulykke januar 2017.
2017 - 2017: 2015 Yamaha XTZ 600 Ténéré. Kjøpt som erstatning for G650GS Sertao som ble kondemnert. Solgt samme vår.
Vinter er for mange synonymt med parkert motorsykkel. Jeg parkerer ikke,
her
kan du lese om en helt vanlig vinter på motorsykkel.
Her er den 125.000 km lange historien til min 1993
Yamaha Ténéré.
Her er den 152.000 km lange historien til min 2000
BMW Dakar.
Her er den 130.000 km lange historien til min 2008
BMW F800GS.
Her er den ganske korte historien for min 2001
BMW Dakar jeg hadde i to år.
Her er den 60.000 km lange historien for min 2012
BMW G650GS Sertao.
Her er den svært korte historien for min 2015 Yamaha XT660ZA Ténéré.
Min kone Gunnhild syntes ikke det var så morsomt å sitte
på etter å ha gjort det noen år, så i 1993 tok
hun også lappen og kjøpte en ny Yamaha XV 535 Virago. Den
har nå blitt veteran og har pr 1 jan 2023 83.000 km på telleren og er "still going
strong". Jeg har hintet om at det kanskje er på tide å prøve noe annet, men det sitter visst langt inne...
Alle turer fra dette og tidligere år, med eller uten motorsykkel
er samlet på en egen side: Baards turside.
Oppdatert 4 januar 2024