Vår siste dag i UK opprant med sol og klarvær. Regnet fra
i går hadde gitt seg, det var blitt kaldere i løpet av natten
og det var is på syklene igjen.
Isen smeltet snart og vi satt Cannock og John Craddocks Land Rover
forretning som neste mål. Etter en liten sightseeing i Cannock fant
jeg igjen butikken jeg hadde vært i før, men de hadde ikke
stempelringer til min gamle Land Rover. Ut på hovedveien igjen, nå
var det Harwich som var neste og siste mål så langt. Tåka
kom noen mil senere, men forsvant igjen etter en kopp kaffe. Vi nådde
Harwich i god tid før innsjekk og tok en tur inn i sentrum mens
vi ventet.
Onsdagens
rute.
Etter en rolig fergetur kom vi til Danmark i 13-tiden på torsdag. Muligheten for å komme videre hjem samme dag var for lengst avskrevet, og vi måtte ha en overnatting i Danmark. Noe var skjedd med Danmark mens vi hadde vært borte, nå var det hvitt på bakken og kaldt i lufta. Men vinden var som før. Vi traff en engelskmann på kaia som var på vei hjem fra Krystall-Rally, både han og sykkelen hans var rimelig nedsaltet. Det fristet lite å kjøre motorvei oppover hvis det var så ille, så vi valgte heller å ta noen mindre veier langs vestkysten. Det hastet jo ikke, vi skulle ikke videre fra Frederikshavn før neste dag. Veiene var stort sett bare, men det hadde føyket en del, og noen steder lå det snøfonner over veien. Vi kom oss greit oppover, men merket at det var en annen temperatur enn vi hadde blitt vant til. Mer klær på kroppen og varmevisiret tilbake på plass gjorde godt igjen. I Frederikshavn fant vi et billig hotell for siste overnatting.
Vi hadde i utgangspunktet god til til båten som gikk klokken 10 fredag. Men, ups, sidevogna til Ole Kristian stod der med flatt bakhjul. Vi var bare noen hundre meter fra kaia og ble enige om å komme oss om bord og finne en løsning der. På bildekket fantes det luft, men lufta blåste ut like fort som den kom inn. Det var en flenge i dekksiden etter et møte med en fortauskant dagen før.
Vi kom oss til Oslo der et nytt dekk stod og ventet på oss. Turen til Dragon med sightseeinger og andre utflukter kom på omtrent 2100 km. Vi kjørte begge på piggdekk, noe som slett ikke var nødvendig i England. På vei opp gjennom Danmark på hjemturen hadde vi nok også klart oss uten. Mine Trelleborg var ikke nye når vi reiste, men hadde fått betydelig slitasje i varmt vær og lange strekk med høye hastigheter. På motorveiene forsøkte vi å holde rundt 100 som maxfart, men likevel forsvant det pigger som dugg for solen. Det hadde selvfølgelig også vært mer behagelig å kjørt uten piggdekk, men vi valgte ikke å skifte for mindre enn en ukes kjøring.
Turen skulle vi gjerne gjort om igjen. Kanskje det blir piggfritt med båt over kanalen i stedet for fra Danmark? Det kan nok også kutte ned turen med noen dager. Slik som båten til og fra Danmark går nå, så måtte vi vente til onsdag før vi kom tilbake fra England. Tiden vil vise om det blir noen ny tur, det finnes også andre mål som kunne vært spennende å sjekke ut.
Side 1 Turen
til Wales.
Side
2. Dragon Rally.
Side
3. Isle of Angelsey, Llangollen kanal, Liverpool.
Side 4. Hjem via Danmark.
Oppdatert 25 februar 2011