Noen ganger er det greit å ha en unnskyldning for å reise
på tur. Denne gangen var det en tre timers jobb som skulle gjøres
i Storfjord i Troms. Det går jo fly, men... det var fremdeles sommer,
jeg hadde litt ferie igjen og ny motorsykkel som ennå ikke var utprøvd
på langtur. Ole Kristian hadde vel i grunnen ikke så mye ferie
igjen, men litt skal han jo ha igjen for å drive for seg sjøl,
så han ble med på tur. Nå har det seg at vi begge har
sønner som er 12 år, da er det på tide å få
de med på motorsykkel.
Halfdan og jeg startet hjemmefra 9 august og kjørte til Gjøvik
der vi møtte Ole Kristian og Magnus. Guttene ble fort enige om å
dele på plassen i sidevogna, der de hadde det som plommen i egget
- eller var det som sild i tønne?
Vi reiste Gudbrandsdalen oppover uten faste planer om første
overnatting. Det var litt sol, litt regn, kaldt over Dovre og bedre nordenfjells.
På Dombås ble vi enige om å kjøre til Vuku der
Ole Kristian og Magnus hadde familie. Vi var fremme sent, men ble godt
mottatt.
Søndag kom med nydelig vær og vi hadde lang frokost og
gikk tur i elva før vi kom oss videre litt utpå formiddagen.
Planen var å ta Kystriksveien Rv17 nordover. Ved Høylandet
svingte vi av E6 for noen dager. Det ble lavere fart, flere svinger og
mindre trafikk. Pluss noen ferger selvfølgelig. Vi gikk opp og så
hullet i Torghatten der Hurtigruta snudde seg ute i havet. Lavvoen ble
slått opp for første gang på Torghatten Vamping etter
at vi hadde kommet ned fra hullet igjen. Samme sted fikk vi makrell på
stang fra land, det ble makrell i tomat uten tomat til frokost dagen etter.
Turen gikk videre nordover langs kysten. Dette ble den store ferjedagen.
Av den grunn blir ikke kjøringen særlig effektiv, men det
er vel heller ikke meningen med denne veien. Naturen er imponerende med
fjorder og fjell, smale veier og de nevnte ferjene. Vi fikk lang lunsj
på en brygge og flere små pauser for å se på fjord
og fjell. Dagen ble avsluttet i lavvoen etter at siste ferje hadde lagt
til i Halsa. Der hadde vi en flott solnedgang med røde topper rundt
Svartisen og rødflammende himmel.
Stadig videre nordover neste dag, forbi Svartisen til Saltstraumen.
Her ble fiskestengene forsøkt igjen, men det var ikke napp å
få hverken for liten eller for stor. Ute på Rv80 på vei
mot Fauske tok vi igjen køen som stod helt stille. Vi fikk vite
det hadde vært en dødsulykke med en lastebil og en motorsykkel
involvert. Stemningen sank flere hakk... Etter en times stopp var det bevegelse
i køen igjen. Ved ulykkesstedet så vi noe grønt med
prøveskilt som lå på den ene siden av veien og en trailer
på den andre siden. En kjører litt ekstra forsiktig en stund
etterpå. Like etter Fauske stod det skilt om at vi var midtveis på
E6... Like langt til Halden som til Kirkenes? Norge er langt, det er helt
sikkert. Dagen ble avsluttet i lavvoen igjen, denne gang på Narvik
Camping.
Det var blitt onsdag og vi var nesten i Troms. Været var bra
og veiene ble bare bedre og bedre jo lenger nord vi kom. Vi ankom Tromsø
til en sen lunsj kombinert med en liten sigtseeing i byen for gutta som
ikke hadde vært så langt nord før. Etter noen timer
i Tromsø kjørte vi tilbake til Storfjord der vi fant oss
en campinghytte å bo i. Den lå i gangavstand fra stedet jeg
skulle jobbe dagen etter.
Klar for tur!
Pause på Dovre.
Overnatting i Vuku.
Lunsj i det fri.
Klar for turen opp til hullet
Oppe!
Torghatten Camping.
Makrell.
Magnus fikk den største
i Torghatten.
fisken.
Vi venter på ferja.
Vevelstad til Tjøtta.
Vevelstad.
Det koster å kjøre ferge.
Det ble noen stopp.
Helgelandsbrua ved
Øyriket Kleivhalsen.
Gutta nyter utsikten.
Sandnessjøen.
Øyriket Kleivhalsen.
Undertegnede koser seg på tur. Solnedgang over
Svartisen. Solnedgang.
Svartisen.
Prima tursykkel.
Fiske i Saltstraumen. Denne fikk nok mer fisk enn oss.
Ulykke og kø.
E6' siste ferje.
Det var noe Lappverk å se
Bognes til Skardberget.
langs veien.
Første gang i Tromsø.
Tromsø.
Kart 9 august
Kart 10 august
Kart 11 august
Kart 12 august
Kart 13 august
Oppdatert 20 august 2008