Jobben som skulle gjøres, "unnskyldningen for turen", ble gjort
og vi fortsatte, nå skulle vi sydover igjen. Vi fortsatte E8 vi hadde
begynt på i Tromsø mot Finland der vi skulle kjøre
omtrent 10 mil før vi tok Sverige og 45:an nedover. Finland bød
på noen lange rette strekker med en og annen sving, og ikke minst
hump. En av de større humpene var skiltet først med 80, så
med 60 og hump. Ole Kristian tok ikke helt hintet med resultat at sidevogna
bunnet ordentlig. Han var redd for at både eksosanlegget og mer til
lå igjen, men alt viste seg å sitte der det skulle. I Kaaresuvanto
ble det reinkjøtt til middag, noe annet var ikke aktuelt der oppe.
Vi hadde turens regnskur på en bensinstasjon (heldigvis) ved Vittangi,
og igjen ble det campinghytte ved Gällivare.
Neste dag ble polarsirkelen passert, og ikke lenge etter så mistet
jeg rett og slett kjedet på motorsykkelen min. Vi holdt omtrent fartsgrensen
i 110 sonen og veien var flat og rett. Plutselig ruste motoren opp litt,
og jeg mistet fremdriften. Ole Kristian som lå bak så kjedet
orme seg som en slange på asfalten før det forsvant ut grøft
høyre. Etter en stund fant vi igjen kjedet som hadde gått
rett av i et av leddene. En sjekk på GPSen viste at det var omtrent
26 mil til BMW forhandleren i Bodø og like lang til nærmeste
i Sverige. I luftlinje... Jeg hadde en brukt kjedelås fra min gamle
650GS med meg, kunne vi bruke den? Ole Kristian tok med seg kjedet tilbake
til Jokkmokk der han fikk filt av det ødelagte leddet. Han fikk
også med seg en vannpumpetang, og vi fikk klemt på den gamle
låsen, men låsefjæra brakk da vi forsøkte å
sette den på. Så nære... hva gjør vi nå?
Ringe Viking likevel? Fiskeveska til Magnus inneholdt blant annet noen
gamle hårspenner, en av disse ble konvertert til låsetråd.
De første kolometrene ble det noen stopp fpr å se at kjedet
hang sammen, noen det viste seg å gjøre. I Arvidsjaur fant
vi en Polaris forhandler med kjedelåser på lager, og vi fikk
byttet til en ny lås med frisk låsefjær. Det føltes
tryggere nå og vi fortsatte reisen. Noen timer plunder og heft hadde
det gått, men vi kom da et stykke den dagen likevel og litt før
Vilhelmina ble lavvoen slått opp igjen.
Etter en klar og kald natt var vi klar for det som skulle bli turens
siste etappe. Vi hadde ikke planlagt at vi skulle hjem denne dagen, men
det var slik det ble. 45:an ned til Sveg og så noen mindre veier
i retning Trysil. Vi skiltes utenfor Elverum i åttetiden om kvelden,
Ole Kristian og Magnus reiste hjem til Gjøvik og Halfdan og jeg
hjem til Ås.
Omtrent 370 mil på tur, nesten uten plunder og heft. Jeg sendte
en SMS til Ole Kristian med "Takk for turen" når vi var hjemme og
fikk umiddelbart svar: "Hvor reiser vi neste gang?". Vi får se, vi
får se...
Suomi Finland.
Finske veier...
Middag i Kaaresuanto.
Det ble samlet endel mygg.
Veiarbeid på 45:an.
Regnvær i Vittangi.
Vi passerer på vei sørover.
Uten kjedet stopper Det var pent
der vi stoppet.
motorsykkelen.
Turens siste frokost.
Her var det storfisk å få. Svensk landskap.
Farvel Sverige.
Kart 14 august
Kart 15 august
Kart 16 august
Oppdatert 20 august 2008