50 years of the Dragon Rally.
Side 3. Isle of Angelsey, Llangollen kanal, Liverpool.

Mandag morgen startet med bra vær i Conwy, noe som skulle vise seg å fortsette hele dagen. Dagens rute gikk litt tilbake igjen samme vei vi kom på søndag, og så ut på øya Anglesey. Vi forsøkte å kjøre langs kysten rundt øya, noe som nesten gikk.  Det ble bare kosekjøring i sol og pent vær, den beste mandagen så langt i 2011! Vi passerte etterhvert Holyhead og kom ut helt vest til South Stack. Der var øya og veien slutt og bortenfor havet var Irland. Naturlig nok ble dette vendepunktet for dagen. Ettersom vi hadde tatt nordkysten ut ble det sydkysten av øya tilbake. På vei tilbake til fastlands Wales så vi at det hadde snødd på toppene i Snowdown Mountain natten som var. Fine hvite topper som lyste i solen. Vi måtte begynne å tenke på neste overnatting igjen, og satte kursen langs A5 samme veien vi hadde kjørt i mørket på vei til Betsw-Y-Coed på fredag. Litt etter Llangollen fant vi igjen en B&B jeg hadde vært på da vi var på tur her i 2008. Samme huset og samme vertskap, like hyggelig. Stedet ligger tett inntil Llangollen kanal, og vi gikk lags kanalen over viadukten ved Pontcysylllte på vei til en pub for litt mat og drikke. Vi måtte over samme viadukt for å komme tilbake, nå gikk vi der i måneskinn. Tilbake ved B&B var det også blitt frost på motorsyklene for første gang etter at vi kom til Storbritannia.
Mandagens rute.

Tirsdag var det ikke lenger frost, men regn. Ikke styrtregn, men mer bygevær. Planen for dagen var å dra til Liverpool for å se etter Anfield og Beatles, eller hva vi kunne finne av slikt. Anfield fant vi greit, der ble det først en tur på Liverpool FC museet før vi fikk en times guidet tur rundt inne og ute på stadion. Jeg har aldri forstått fotball, men Ole Kristian syntes det var stort å ha vært der. Etter at vi hadde sett det som var å se reiste vi til sentrum for å se hvilke spor vi kunne finne etter Beatles. Vi fant Beatles story på Albert Docks, men dette var mer en suvernirbutikk enn et museum. Det var nok noe mer museum et sted der også, men dette fant vi ikke der og da. Litt lenger opp i byen fant vi the Cavern Quarter med musikklubben der Beatles spilte og ennå en Beatles butikk, samt et par statuer.
Etter noe timer i Liverpool satt vi kurs mot Birmingham-området der vi tenkte å finne et sted å tilbringe siste natten i England. Det ble noe kluss med ruten ut av Liverpool. GPSen og sjåføren kom ikke helt over ens, så vi kom litt feil ut og havnet i en forferdelig kø. Med sidevogna til Ole Kristian på slep var det ikke bare å snike heller, så vi forsøkte å kjøre av for å se an om køene løste seg opp. De gjorde ikke det, så noe forsinket måtte vi bare bite tenne sammen og krypkjøre sammen med bilene. En kilometer eller så senere så løste det seg opp, og vi fikk regn i stedet. Mørkt var det blitt også. Ved Stafford dukket det opp et skilt med seng og mat, så vi slo til. Billig og bra nok, men noen pub var det ikke der.
Tirsdagens rute.

Side 1 Turen til Wales.
Side 2. Dragon Rally.
Side 3. Isle of Angelsey, Llangollen kanal, Liverpool.
Side 4. Hjem via Danmark.

Klikk for større bilder

Langs kysten på Isle of Anglesey.

Beaumaris.

Moelfre. Stedet for dagens lunsj.

South Stack.

Fyret på South Stack. Over havet er det Irland neste stopp, men vi snudde.

Sjø og strand, men ikke noe badeliv.

Pause. Det hadde kommet snø på toppene i Snowdonia.

Pontycysyllte akvadukt på Llangollen kanal.

Det var liv ombord i båtene.

Vi måtte gå over akvadukten for å komme til...

...puben.

Liverpool. Anfield Road i bakgrunnen.

Vi var inne i museet.

Guidet tur inne og ute på stadion fikk vi også.

Etter Anfiled gikk vi litt i Beatles' fotspor.