Jeg var i Kautokeino. Solen skinte når jeg kom søndag kveld,
den skinte natten igjennom, og den skinte når jeg våknet mandag
morgen. Jeg hadde avtalt å hente den bestilte lavvuen hos Venor denne
dagen slik at jeg hadde noe å bo i på resten av turen. Det
var en ting til jeg måtte fikse: Når jeg smurte kjedet søndag
kveld oppdaget jeg at klipset til kjedelåsen var borte. Jeg har aldri
klart å miste det før, men nå langt ute på vidda
var det altså borte. Kjedet hang fint sammen, men jeg var lite lysten
på å dra avgårde uten å få gjort noe med
det. To hus bortenfor Venor lå den lokale Yamaha forhandleren, jeg
forsøkte et besøk der. Yamaha på de kanter betyr stort
sett snøscootere og firehjulinger... Nå viste det seg at firehjulingene
som bruker kjede stort sett bruker 520-kjede slik som BMWen min. Han hadde
ikke noe 520-lås i skuffene sine, men ringte en kjenning som hadde.
Smakk på plass, takk til deg. Lavvoen var nesten klar da jeg kom
tilbake til Venor, og etter litt leting fant de også plugger, som
de "var fri for". Pakningen på sykkelen ble litt større, men
ikke værre enn at det fremdeles var god plass til meg.
Turen gikk videre over vidda til Karasjok og langs Tana til Tana Bru.
Videre østover til Varangerbotn. Vadsø ble passert før
det ble pause på Ekkerøy. Veien gikk videre og jeg fulgte
på til Vardø. Der ble det en kikk innom Vardøhus Festning
(seks dager etter jeg også var på Fredriksten festning i Halden...)
og middag på byens restaurant (jeg fant bare en). Veien var ikke
slutt ennå, og jeg fortsatte mot dagens mål Hamningberg.
GPS
viste 507 km denne mandag 13 juni.