Tiden gikk til bading og annen ferieaktivitet og 3 juli reiste familien
hjem igjen. Samme natt gikk båten tilbake til Brindisi. Egentlig
kunne jeg tenkt meg å ferje helt til Venezia, men båten gikk
ikke dit den dagen. Fra Brindisi ble kursen satt nordover samme Autostrada
som jeg kom ned. Jeg hadde tenkt meg til Garmisch-Partenkirchen på
BMW-treff den helgen, og måtte sette litt fart oppover. Og fart var
det til jeg tok av fra Autostradaen mot Milano og svingte inn mot Brenner...
Kjølevannslampen begynte å lyse og jeg stoppet. Og det rant
ut en blanding av kjølevæske og olje fra toppdekselet. Bergingsbil
ble bestilt og jeg ble kjørt til nermeste BMW-verksted. Dette var
torsdag ettermiddag. De trodde det var et vannpumpeproblem, jeg trodde
det var toppakningen. Vannpumpedeler hadde de på lager, toppakning
ikke. Dessverre fikk jeg rett. Det tok fem døgn før jeg var
videre på egne hjul. Hva f... gjør en fem dager i en italiensk
by hvor ingen snakker engelsk, det ikke finnes et eneste engelsk blad eller
avis, alle filmer på TV er dubbet på italiensk?
Til tross for at jeg fikk låne en 125 cc C1 så ble det
laaange dager. Tirsdag 9 juli var jeg i gang igjen og fortsatte den
planlagte ruten langs vestsiden av Gardasjøen og stoppet for natten
i Madonna di Campiglio.
Neste dag reiste jeg ut av Italia via Timmelsjoch som også er
over 2500 moh. Kjørte småveier gjennom Østerrike til
Garmisch som bare ble passert. Fikk den første regnbygen siden København
ble passert også. Stoppet i Schongau for å bytte kjede og drev
før Autobahn neste dag. Tok en drøy 100 mils etappe og kom
over til Rødby igjen før nok en nattestopp. Fredag 12 juli
var det siste etappe samme vei over Øresundbroen og opp Sverige.
Passerte over Svinesund akkurat fire uker etter at jeg reiste ut.
Alt i alt en fin tur. Kunne meget godt ha unnvært de fem dagene
i Italia og forsåvidt streiken i Hellas, men slik ble det nå.
Trives med å kjøre alene, men det kunne ha vært greit
med noen å stoppe sammen med. BMWen gikk fint når jeg igjen
ser bort fra toppakningen som røyk. Holder 140 på motorvei
som marsjfart, så 170 på speedometeret innimellom, men da er
det ikke mer å hente. Intet oljeforbruk, og bensinforbruk under 0,5
l/mil i snitt til tross for høye hastigheter.
Oppdatert 7 august 2002