Ferien måtte gå til England dette året. Land Rover
feirer 60 år i 2008, og denne feiringen hadde vi lyst til å
være med på. Siden vi ikke hadde anledning til å reise
i mai på det samme treffet vi var på for 10 år siden
fant vi Series One klubbens jubileumstreff som et godt alternativ. Dette
treffet ble holdt i Chepstow i Wales siste helgen i juni. Siden vi også
hadde snakket om å leie kanalbåt en stund, så fikk vi
booket båt litt lenger nord i Wales på Llangollen kanal.
Turen gikk i vår gamle Land Rover og litt med båt. Land
Roveren gjør max 70km/t, båtene gjør adskillig mindre.
Første etappe var fra Oslo til København med DFDS. Vi er
fem i familien, barna er blitt litt større siden sist og vi måtte
ha to lugarer. Greit nok, men DFDS klarte ikke å putte oss i lugarer
ved siden av hverandre, ikke en gang på samme dekk! Skam til DFDS.
Dette opplevde vi på alle fire etappene med DFDS. Vi kom til Danmark,
kjørte til Esbjerg samme dag og inn på båten til England.
Ankom Harwich i godt vær på en torsdag og satt kursen litt
på skrå mot Stonehenge. Hadde som mål å unngå
London og M25 men klarte det ikke helt. Utpå kvelden nådde
vi Stonehenge, det hadde begynt å regne litt og Stonehenge var stengt
for kvelden. Spurte oss om etter camping, men vakta der visste ikke om
noen. Vi fant likevel Stonehenge Farm Camping en mils vei unna og fikk
installert oss første natt i Lillebror i England. Neste dag var
grå, men det holdt oppe mens vi spiste og pakket. Tilbake til Stonehenge
kom vi innenfor og fikk sett steinene.
Så var det 60th anniversary i Chepstow som gjaldt. Vi kom i grått
bygevær, men igjen holdt det oppe mens vi slo opp Lillebror. Det
var omtrent 350 Serie I påmeldt, hvorav en norsk bil (vår),
en dansk som var på samme båt som oss, og en svensk som vi
aldri så. Resten var fra England og resten av Europa. Jeg traff igjen
både noen kjente biler og folk fra treff i inn- og utland. Bilene
var i alle varianter bra vrak til mint condition og sterkt ombygd. Ikke
to var helt like. Programmet var enkelt, men ble likevel ikke helt fulgt.
Bilene stod utstilt lørdag og søndag. Innimellom var det
off-road som viste seg å være en fin green-roading på
andre siden av galoppbanen . Lørdag kveld var det felles middag
for alle påmeldte i resturanten som tilhørte banen. I løpet
av søndag var det ange som reiste hjem, og premieutdeling ble fremskyndet
slik at jeg ikke fikk med meg første del av denne. Vår danske
venn fortalte at jeg hadde blitt ropt opp for premie for "Best overseas
86/88". Og jamen fikk jeg ikke premie med hjem. Vi ble på plassen
til mandag, da gikk turen videre nordover til Chirk der vi skulle hente
kanalbåt et par dager senere. Etter noen dager uten ordentlig dusj
og toalett valgte vi bed and breakfast de to nettene før vi skulle
ut og seile. Vi fant et koselig hus rett ved siden av kanalen vi senere
skulle seile forbi på der vi fikk et rom til barna og et rom til
oss voksne og ordentlig engelsk frokost om morgenen. Tirsdagen reiste vi
på dagstur på koselige veier videre vestover til Snowdownia.
Målet var Snowdon Mountain Railway. Vi kom til Llandberis, fikk biletter,
gikk oss en tur og tok toget nesten til topps. På grunn av sterk
vind gikk ikke toget helt til toppen, men snudde litt før. Men vi
så da toppen, det er det visstnok ikke alle som gjør, selv
om de kommer opp. Er det ikke vind, så er det som regel tåke
eller regn der oppe sies det.
Onsdag sjekket vi ut fra B&B og var klar for å seile på
leid skute. Det var en flott båt vi fikk. 62 for lang og mindre enn
8 fot bred. To år gammel med alt utstyr vi hadde bruk for. Kjøkken,
bad og seng til alle. Vi fikk et par hundre meters opplæring, så
var vi overlatt til oss selv. Første etappe gikk opp til Llangollen.
Kanalen opp til Llangollen er smal og svingete, og vi måtte gjennom
en tunnell og over en aquaduct. Et par bumps ble det, men vi kom vel frem
og fant en brygge å fortøye i. Etter en regnskur gikk vi ned
til Llangollen for å se på byen. Det som er litt uvant når
en seiler på slike kanaler er at landskapet ofte er under en. Kanalene
er lagt slik at de er vannrette, selvfølgelig, og da må de
føye seg etter landskapets buktninger.
Llangollen er endepunkt for hvor en kan seile på egen hånd,
så herfra gikk det nedover igjen. Eller bortover blir det vel. Vi
seilte nesten hele dagen før vi kom til vår første
sluse, litt etter kom en til og så var det flatt igjen lenge. Det
går ikke fort med slike båter, 4-5 km/t eller saktere. En kan
gå eller kjøre Land Rover i 1. lav like fort, men ikke så
lenge og med alt en trenger om bord. Dagene gikk sakte og behagelig. Stoppet
litt ved noen småsteder og kikket innom noen puber, spiste litt om
bord og tok livet med ro. Noen regnskurer var vi gjennom, men de varte
ikke så lenge og gjorde ikke så mye. Vi hadde "Donna" en liten
uke og reiste omtrent 15 mil. De fleste vi møtte var i samme slow
travel modus som oss og tok livet med ro, selv ventingen i noen av slusene
gikk uten problemer.
Etter at "Donna" var levert tilbake til utgangspunktet hadde vi to
dager på å komme oss tilbake til Harwich. Første etappe
gikk til Craddock i Cannock for å få med noen reservedeler
til bilen. Vi slet litt med å finne et sted å campe, men det
dukket opp til slutt denne dagen også. Dette var for øvrig
første og eneste hele dagen uten nedbør på vår
14 dagers tur på øya. Dette skulle vi få igjen for dagen
etter, da var det knapt et tørt minutt... Så ble det da også
mest transport i regnværet. Vi var innom Cambridge, men orket ikke
engang å gå ut av bilen i regnværet. Vår siste
natt i England ble på camping i Colchester. VI fikk opp Lillebror
uten at det ble så veldig vått inne, og gikk til nærmeste
pub for en siste pubmiddag. I løpet av natten holdt det opp og vi
våknet til sol og tørt telt. DFDS fra Harwich er ikke særlig
spennende, men vi kom oss til Danmark som vi skulle.
Vi var ikke mer enn i land i Esbjerg før det begynte å
skramle fryktelig under panseret. Det viste seg at det hadde oppstått
et tretthetsbrudd i det ene viftebladet på kjølevifta slik
at denne slo i kappa som ligger rundt. Under litt tvil fant jeg det best
å brekke av viftebladet, slik at det nå bare var tre blad på
vifta. Det ble selvfølgelig litt ubalanse og vibrasjoner der fremme.
Vi kom til Kolding før samme skrammelet igjen. Samme prodedyre en
gang til, nå hadde vi kun to blader igjen på kjølevifta
og ting var igjen i balanse. Bilen har ingen temperaturmåler, men
jeg så ikke noe damp så da gikk det vel greit, selv inn til
København. Der ventet igjen DFDS på oss for å ta oss
til Oslo og hjem.
Side 2: Bilder Series
One 60th aniversary.
Side 3: Bilder Snowdon
Mountain og Llangollen kanal.
Side 4: Bilder hjemreise.
På vei mot Esbjerg.
Vi fikk selskap på veien.
Esbjerg.
Camping ved Stonehenge
Stonehenge.
Første måltid på pub.
Oppdatert 12 juli 2008