Ole
Kristian og jeg var på Dragon Rally i 2011. Det var et hyggelig
treff som vi ble enige om at kunne gjentas. Høsten 2016 ble vi
enige om at det var på tide å ta en tur igjen, i februar 2017.
Alt var i rute inntil 24 januar 2017, to uker før avreise. Da
ble jeg utsatt for en ulykke der en bil svingte foran
motorsykkelen jeg kjørte. Jeg ble sendt i ambulanse til sykehus
og sykkelen ble tauet inn av Falch. Heldigvis viste det seg at
jeg ikke hadde alvorlige skader eller noe brukket. Men
motorsykkelen hadde det værre. Den viste seg å ha fått så store
skader at den ble kondemnert. Plan B ble lagt - mange ganger.
Jeg hadde fremdeles et vondt bein etter ulykken, men fikk
beskjed om at det kun var tid som skulle til. På finn.no var det
fremdeles lavsesong og ikke så mange motorsykler til salgs.
Ingen BMW 650 var det der, men en 2015 Yamaha XT660Z Ténéré stod
til salgs i Drammen. Mandag ble den hentet og onsdag seilte den
med Kielferga på tur mot Dragon sammen med Ole Kristian og meg.
Sist vi var av gårde gikk det ferge fra Danmark, men den går
ikke lenger. Nå tok vi ferge til Kiel, så var det 600km til Hoek
van Holland og ny ferge til Harwich. Vi var heldige med
kjøreværet gjennom Tyskland og Nederland, det var tørt og pent.
Etter en lang og relativt begivenhetsløs dag var vi ombord på
båten til England samme dag som vi startet i Kiel.
I Harwich var det samme fine været og vi satte kurs nord og
østover mot Wales. Ca. 450km til Betws-Y-Coed denne fredagen. Vi
tok en lengre pause vel inne i Wales i LLangollen. Det var
deilig å rusle rundt i vårvær og observere alle motorsyklene som
antagelig også var på vei mot Dragon, som oss. Videre til
Betws-Y-Coed der vi skulle treffe en gjeng fra Bingham &
District MC Club på Swallow Falls Hotel. Hotellet, og
Betws-Y-Coed generelt var fullt av motorsyklister denne fredags
kvelden. Det ble noen øl og litt mat i puben før Ole Kristian og
jeg ble innlosjert på sovesal sammen med åtte andre mannfolk. Vi
fikk da sove den natta også.
Lørdag morgen opprant med regn. Som meldt... Været får en ikke
gjort noe med, men det hadde jo vært hyggelig med litt
oppholdsvær. Vi skulle kjøre til Rally Control som lå nesten en
times kjøring unna, ikke langt fra Bangor. På Rally Control ble
billeten registrert og vi fikk kjøreanvisning for den siste
biten å kjøre. Igjen var det et stort gresskledd jorde som var
treffplass. I regnet var det ikke fritt for at det ble ganske
sleipt og gjørmete ettersom omtrent 1500 motorsykler skulle inn.
Vi fant oss plass for lavvoen ved siden av Bingham-gjengen. I
tillegg til regnet blåste det friskt, så vi måtte bardunere
lavvoen med det vi hadde. Engelskmenn er gode på hjemmebygg av
ulike slag og det er alltid like artig å gå rundt å se på hva de
kommer kjørende på. Ellers var felles / øl-teltet godt besøkt i
det litt sure været.
Søndag morgen var det oppholdsvær og vi lagde frokosten ute, på
Primus som vi pleier når vi er på tur. Det hadde blåst godt hele
natten og det blåste fremdeles, så lavvoen var stort sett tørr
når vi tok den ned. Det var fremdeles relativt tidlig når vi
forlot treffplassen. Hjemreisen gikk motsatt vei av den vi kom.
Etter en liten bit kjørt stoppet vi i Chapel Cruig der Hilde,
Jon og hans sønner hadde stoppet for frokost. Det ble en kanne
te og frokost nummer to for Ole Kristian og meg med det samme vi
var der. Vi hadde satt GPS til å unngå motorvei denne dagen
siden vi ikke hadde det spesielt travelt. Etter noen mil, noen
kaffestopp og en publunsj så stoppet vi rett utenfor Oxford der
vi fant et billig hotell. Det tok ikke lang tid før dusjen rant,
du verden så deilig med en dusj igjen. Mandag var det bare
finvær igjen. Vi hadde god tid og hadde planlagt lunsj på Ace
Cafe før vi skulle være i Harwich i god tid før ferga gikk kl.
23.00. Vi stoppet og tok en sightseeing samt en kaffekopp i
Oxford før vi fortsatte på A40 mot London og Ace Cafe. I en
liten bakke med noen fine svinger forsvant Ole Kristian i
bakspeilet. Pussig. Jeg snudde og kjørte tilbake og der stod han
uten framdrift. Kardangen hadde mistet kontakten med
bakhjulet... Bergingsbil ble bestilt og det tok laaang tid før
denne dukket opp. I mellomtiden ble det sjekket hem som kunne ta
i mot og forhåpentligvis fikse problemet. Hondaforhandlere ble
forsøkt, men de ville ikke ha 20 år gamle Hondaer. Når
bergingsbilen omsider kom ble Joe Bar vogna kjørt til et
verksted i Bichester litt nord for Oxford. Der traff vi en
hyggelig engelskmann som virkelig gjorde en innsats for at vi
skulle komme oss videre. Men... Modifikasjonen holdt ikke. En
liten prøvetur avslørte fort at dette ikke ville bringe Hondaen
til Harwich den dagen. Deler var bestilt og skulle leveres neste
dag, men om dette var det som skulle til var det ingen som kunne
si der og da. Ole Kristian og jeg skilte lag med håp om at han
skulle være på veien igjen neste dag. Jeg hadde ikke mer tid enn
jeg trengte for å rekke kveldens ferge fra Harwich og satte kurs
dit. Kjipt at det skulle gå slik, men så lenge det bare er
materiell som er skadet så er det jo på en måte greit. Jeg rakk
ferga og kjørte i land i Holland neste morgen. Siden det ikke
gikk noen ferge fra Kiel den dagen hadde jeg også denne dagen
ganske god tid. Jeg fulgte stort sett den samme veien vi hadde
kommet. Planen var å overnatte litt før Hamburg, og så reise
innom Touratech neste dag. Men jeg var i Hamburg slik at jeg
rakk Touratech samme dag. De hadde flyttet siden sist, men ikke
mer enn fem minutter unna. På vei mot Kiel ble det stopp på
Hotel Hinz i Bad Oldesloe. Siste etappe gikk til Kiel der ferga
gikk kl 14.00 som den pleier. Vi seilte fra Kiel i et nydelig
vårvær der solen varmet godt til langt ut i Kielerkanalen.
Ole Kristian kom seg av gårde fra England dagen etter, men måtte
vente to netter i Kiel siden den ene ferga var i dokk og det
derfor bare var seilinger annenhver dag.
Klikk for større bilder.
På Hjorneskaia, klar
for Kielferga.
|
60 mil er unnagjort.
Her på ferga til Harwich.
|
Turister i Llangollen.
|
Fine forhold for å
kjøre motorsykkel.
|
Parkering i Llangollen.
|
Betws-Y-Coed.
|
Overnatting på Swallow
Falls Hotel, Betws-Y-Coed. |
Welsh breakfast.
|
Hilde og Jon med sønner.
|
Rally Control.
|
Det ble "Goodie Bag"
i år også.
|
Honda C90 er fast innslag
på Dragon Rally.
|
BMW Trike.
|
BSA. Engelsk klassiker.
|
Grønt var det.
Vintertreff?
|
Det var surt vær
denne lørdagen.
|
Treffliv.
|
Engelsk hjemmebygg.
|
Boss Hoss (?) trike.
|
OK og Jon i ølteltet.
|
Søndag frokost. Himmelen
er igjen delvis blå.
|
Kaffestopp i Oxford.
|
Verkstedbesøk etter havari
på Joe Bar vogna.
|
På hjemvei. Ferdig med
Nederland, inn i Tyskland.
|
Venter på ferga tilbake
til Oslo.
|
Oppdatert 24 februar 2017
Til Tursiden...
Hovedside / Main
page