Baards bil-side …

NLRK på fjellturHelt fra jeg var 18 har jeg hatt en eller flere biler i mitt eie. Det begynte i 1982 med en beige VW 1500 boble. Den hadde jeg i to år, da var stålmarken sterkt fremskreden, og jeg gikk over til Volvo. 144 fra 1973 er uten tvil den peneste i 140 og 240 serien. 144en gikk og gikk uten store problemer, og jeg hadde kjørt den omtrent 100.000 km da den gikk i pressa i 1993. Den ble også til slutt offer for sterkt fremtreden stålmark. Siste turen gikk på prøveskilt fra Bodø til Sørum hvor vi bodde den gang. Som kjent på en annen side i nærheten så er jeg også litt opptatt av motorsykler, så i 1989 kjøpte jeg en Land Rover. Siden det da stort sett var Gunnhild som brukte Volvoen tenkte jeg det ville være kjekt å ha noe med firehjulstrekk til vinterbruk. Det skulle vise seg å få følger. Enten selger du en Land Rover etter kort tid, eller så blir du aldri helt kvitt "basillen". Nå har jeg to Land Rovere... Min første Land Rover var altså en 1976 109" diesel. Bil med mye sjel og lite komfort. Den tok oss til Island i 1990 samt turer til Danmark og Tyskland i tillegg til mange turer med Norsk Land Rover Klubb (NLRK). I 1994 kjøpte vi to biler, en Volvo 360 og en Land Rover 1957 88". Volvoen var mest til Gunnhild etter den forrige Volvoen som ble avhendet året før. Land Roveren derimot var bare til glede og hygge, og den har vi ennå. Jeg kjøpte den av en bekjent i Land Rover klubben "Gul-Lars" i god teknisk stand, men veldig gul. Jeg plukket den ned og lakkerte den grå i stedet. Bortsett fra vanlig vedlikehold har jeg ikke skrudd mye på den. I 2007 røk det en eksosventil som førte til en full motoroverhaling. Denne var ikke helt vellykket og noen år senere ble det gjort igjen. Nå er den bra! Den går noen hundre mil hvert år, det meste om sommeren. Med serie I har vi vært blant annet fire ganger i England, også i Sverige, Danmark og i Tyskland på Land Rover treff. I 1997 kjøpte jeg en Citroën XM 1995 som varebil. Tanken var å bruke den som varebil en stund for senere å bygge den om til personbil. Slik gikk det også, i 2000 ble den registrert som personbil. Etter flere år som rommelig og trygg konebil ble den i 2007 solgt. Litt vemodig, en så komfortabel bil vil vi nok ikke få igjen.  I 1998 kom det ennå en Land Rover til gården. Denne gang en så godt som ny Defender Tdi 110 registrert som buss. Det var drømmen å få en 110 helt siden jeg fikk minibusslappen i 1992, nå var det altså i boks. "Problemet" er i grunnen at den blir for lite brukt, de siste årene har den kun gått 500 - 600 mil i året. Våren 2017 ble Defenderen solgt med ca. 134000km på telleren - etter 19 år. Litt vemodig, men antagelig en riktig avgjørelse.
Som erstatning for Defenderen som ble så lite brukt så kjøpte jeg Volvo igjen. Denne gang en 1992 240, kjøpt av en kollega. 160.000km og i grunnen ganske strøken. 

Baards turside finnes det bilder og historier fra turer jeg har vært på med eller uten bil.

Biler jeg har:
Land-Rover 88” serie I, 1957 modell. 1994 ->
Volvo 240, 1992 modell. 2017 ->

Annet moro på hjul:
Widerøe Lillebror 1960 modell campingtilhenger.
Ferguson Gråtass, ca 1954 modell.

Biler jeg har hatt:
VW Boble 1500, 1969 modell.1982 – 1984.
Volvo 144, 1973 modell. 1984 – 1993.
Land-Rover 109” diesel, 1976 modell. 1989 - 1997.
Volvo 360, 1987 modell. 1994 – 2000.
Citroën XM, 1995 modell. 1997 - 2007.
Land Rover  Defender 110”, 1998 modell. 1998 - 2017.
 

Hovedside / Main page

Oppdatert 4 september 2017