I 2003 har Gunnhild og jeg vært gift i 10 år, og vi hadde
snakket en stund om å ta en langweekend i en storby. Vi har vært
i Paris flere ganger før og tenkte på å reise tilbake
dit, men det ble ingen tur til Paris. I stedet ble det påsketur til
Berlin. Påsken var sen i år, og en tur til Berlin kunne kombineres
med cruise fra Oslo til Kiel og så motorsykkel videre frem og tilbake
til Berlin. Slik ble det.
Ungene ble plassert hos besteforeldrene og tirsdag i påskeuka
reiste vi. BMWen var pakket og været var fint, endelig skulle vi
komme av gårde. Men hvor lenge var Adam i Paradis? Allerede før
ankomst Hjortneskaia mistet motorsykkelen helt futten. Problemet viste
seg raskt så snart vi stoppet, bremseskiva bak var meget varm, bremsene
lå på. Etter en stopp slapp de taket, men da var det heller
ingen brems igjen der bak. Men hva hadde skjedd? Vi hadde ikke tid til
å gjøre noe med saken der og da, så vi trillet om bord
på Kronprins Harald og installerte oss på lugaren.
Ved
hjelp av Opplysningen fant vi nummeret til BMW forhandleren i Kiel og ringte
dit. Min tysk er ikke veldig bra, så jeg var meget fornøyd
da en engelsktalende tysk dame tok telefonen. Jeg forklarte problemet og
spurte om vi kunne komme neste dag, og det var bare å komme det.
Etter en behagelig båtreise trillet vi i land i Tyskland og satt
kursen for forretningen. Jeg har vært der en gang for noen år
siden og visste omtrent hvor jeg skulle, men klarte likevel å kjøre
feil ut på Autobahn. Det var bare å fortsette til første
avkjørsel for å snu tilbake mot Kiel igjen. Vi fant frem og
kjørte til verksteddøren og forsøkte igjen å
forklare situasjonen. Damen vi snakket med dagen før dukket opp
og maken til service trodde jeg ikke fantes. Etter kort tid var sykkelen
på benken og problemet var lokalisert. Det var bremsepumpen som hadde
korrodert og således sluttet å fungere. Den hadde de ikke på
lager, men det var ikke noe problem. Mekanikeren hentet en splitter ny
Dakar i butikken og lånte det han (jeg) trengte. Etter at de hadde
prøvekjørt var det bare betalingen som gjenstod. Men, ooops,
de tok ikke utenlandske kort. Ville ikke betale de 3% som banken skulle
ha. 214,24€ skulle de ha, men verken Visa eller Mastercard. Men da
jeg kom med mine 200€ i cash som var ment som ”lommepenger” for hele
turen var det greit.
Så,
tre timer etter planen kom vi ut av Kiel og satt kurs for Lübeck via
de små veiene. Siden vi ikke hadde mer cash, måtte vi på
minibankjakt før vi kunne få noe å spise. Nå skal
jeg ikke klage på varmen så tidlig på året, men
det var varmt å traske rundt i altstadt for å finne den minibanken.
Omsider dukket den opp, og vi kunne spise en sen, velfortjent lunsj. Turen
gikk som planlagt videre på de små veiene mot Schwerin. Rett
etter Lübeck havnet vi i kø på en av disse små
veiene. Og med F/GS sidevesker i bred modus, smal vei med tett trafikk
i mot var det ikke moro å prøve å snike så mye
heller. Omsider løste køen seg opp og vi fortsatte mot Schwerin
og BMW forhandleren der. Kanskje de hadde den tankveska jeg ønsket
meg som de ikke hadde i Kiel? Vi fant sjappa, men noen tankveske hadde
de ikke der heller. Nå begynte det å bli sent og vi hadde fremdeles
20 mil igjen til Berlin. Slitne var vi og frem ville vi. I følge
noen lokale ved BMW sjappa var raskeste vei til Berlin Autobahn 24. Ingen
overraskelse akkurat så vi fulgte skiltene mot 24. Og havnet selvfølgelig
feil vei ut av byen med minst en halvtimes ekstra tur som resultat.
Etter
noen mil på Autobahn med meget følbar motvind ble vi enige
om å ta av for å følge Bundesstrasse 5 inn mot Berlin
som først planlagt. Vi fant 5 og fulgte den gjennom endeløse
alleer, alle merket med fareskilt for å kræsje med trærne.
Etter en lang dag kom vi til hotellet i en sidegate til Kurfürstendamm
litt før 22:00, ganske så slitne.
Neste dag kom med samme solskinn som dagen før. Etter en god
frokost skulle vi ut å se Berlin. Noe spesielt mål for dagen
hadde vi ikke, så da det kom en sightseeingbuss forbi ble vi enige
om å hoppe på. Det var en toetasjes buss med cabriolet i andre
etasje hvor vi satt oss til rette, tok på hodesettet og fant frem
skandinavisk språk. Billetten gjaldt for hele dagen, og vi kunne
gå av og på som vi ville. Etter en stund hoppet vi av og gikk
om bord i en sightseeingbåt på Spree. Her var det båtføreren
som var guide og han snakket kun tysk, og fort gikk det også. Etter
en time med Berlin fra elven gikk vi på bussen igjen og ble med til
Brandenburger Tor. Her gikk vi gjennom og satt oss på en fortauskafe
på Unter den Linden for lunsj. På bussen igjen, nå ble
vi med til Charlottenburg Slott hvor vi gikk til en BMW forhandler for
å gjøre et siste forsøk på å få tak
i tankvesken til BMWen. Og alle gode ting er tre, her hadde de den på
lager. Jeg ble drøye 100€ fattigere og en tankveske rikere.
Vi satt oss på nok en fortausresturant for en is og brus før
vi hoppet på bussen tilbake til Kurfürstendam. Litt senere på
kvelden fant vi en trivelig tysk restaurant med skikkelig tysk mat før
vi avsluttet kvelden på Hard Rock Café.
Neste dag var vi i frokostsalen før de åpnet kl. 07:00.
Etter den lange turen til Berlin tok vi ikke sjansen på å miste
båten fra Kiel kl. 13:30 samme dag. Litt over halv åtte var
vi på sykkelen med kart over Autobahn på plass i den nye tankveska.
Når vi var kommet godt ut av byen var det veldig mange biler på
veien og det gikk ikke spesielt fort. Jeg var litt bekymret for fullstendig
stopp, erfaring fra en langfredag med endeløse køer på
en annen Autobahn for en del år tilbake dukket opp i bakhodet. Men
det gikk bare litt smått en stund før det løste seg
opp, det største problemet ble en kald nordavind rett inn fra høyre.
Med to på sykkelen, sidevesker, toppboks og tankveske hadde vinden
nok å ta tak i. Vi holdt rundt 120 og etter en stund nærmet
vi oss Hamburg og avkjøringen mot Kiel. I god tid før båten
skulle gå var vi på plass på Norwegenkai.
Nå
var det bare en avslappende båtreise før vi igjen var i Oslo.
Vi spiste for øvrig middag på bordet ved siden av Pål
Anders Ullevålseter på båten hjem. Han var på hjemvei
fra Tunis hvor han hadde vært og tatt en femte plass i rallyet som
gikk der nede. Det er godt vi alle har forskjellige ambisjoner, en tur
langs landeveien til Berlin og tilbake hadde nok ikke vært helt i
hans ånd.
Oppdatert 24 apr 2003