Tirsdag 7 September 2004 

Mekka. Alle pilgrimsturer har et mål, og i dag skulle vi til Mekka.

Jeg hadde snakket mye med Brynjolf om at han ikke kunne være med når vi skulle på besøk til Land Rover fabrikken. Barn under 14 slipper ikke inn på området pga. sikkerhetshensyn. Han var inneforstått med det, og siden det var flere av damene som ikke skulle være med, hadde vi avtalt med Johanna og Solveig at de skulle være sammen med ham mens jeg var med på fabrikksbesøket. Jeg lot min bil stå, og ble baksetepassasjer i en Freelander på vei til Sollihull. Takk til Trygve og Knut som hadde plass. Dette var forøvrig første gang jeg satt i en Freelander. Helt ok, og totalt forskjellig fra min series one.... Vi kom selvfølgelig midt i morgenrushet, og rakk nesten å kjøre inn hovedporten fra Lode Lane klokken ni. Vi ble møtt i Land Rover Experience med te og kjeks og en kort presentasjon av dagens opplegg. Deretter ble vi delt i to grupper, jeg endte i den gruppen som skulle kjøre før lunsj, og så se på produksjonen etterpå.

Kjøringen startet for min del som en av tre i en G4 Defender i Land Rovers Jungle Track. Instruktøren kjørte først en runde, så var det vår tur til å bytte på å ratte G4 Defenderen rundt i Land Rovers jungel. Selvfølgelig er området tilrettelagt slik at det er helt ufarlig. Ingen bunnløse gjørmehull eller andre overraskelser å møte på. Det var alikevel artig å teste en av deres biler i Jungle Track som sjåfør. Etter at vi alle tre i bilen hadde fått vår tur var det tid for bilbytte. Neste bil ut var en Range Rover V8 med automat og allverdens duppeditter. Vi kjørte nå ikke i jungelen, men på fastere grunn. Opp bakke og ned bakke. Hill Holderen fungerte meget bra, det samme med denne innretningen som styrer bilen nedover bakke. Vi fikk beskjed om å sette bilen i nøytral og så slippe den ned en bakke på 38 grader helling. ABS og hva det nå var bremset og holdt farten på omtrent 2 miles, selv i nøytral. Tror ikke jeg skal forsøke det samme med gamlebilen. Etter Range Roveren var det en Discovery II som stod for tur. Denne med diesel og automat. Det føltes som en skikkelig nedtur etter å ha kjørt Range Roveren, men Discoen var slett ingen dårlig bil. Her fikk vi instruktøren til å sette utfor en bakke med 50 graders helning. Vi hang bokstavelig i stroppen. Siden denne var brattere enn "godkjent" fikk ikke vi teste bakken bak rattet selv, men kunne altså sitte på. Heftig.

Etter lunsj var det tid for å se på produksjonen. Vi begynte i platepressa der vi så Disco III profiler bli presset. Videre så vi produksjon av Range Rover fra begynnelse til slutt, samt Defenderproduksjonen. Ikke tvil om at Defenderen er mer tidkrevende enn de andre, men den ser også "koseligere" ut der de kommer i tur og orden, en 90, en 110, en 130, i rød, blå, hvit, varebil, pick-up, station wagen etterhverandre på samme båndet.

Alt har en ende, også denne dagen. Vel tilbake på Holt Farm var det igjen fellesgrill på samme måte som vi hadde i Brigg.


Disco 3 stod overalt innenfor gjerdet.                     I G4 Defender i Jungle Track.                               På vei ned 50 grader helning.