BMW klubben
fylte 30 år i 2010, og det ble feiret med et stort treff i Steinkjer
5 til 8 august. I år passet det slik at jeg hadde ferie og kunne
ta turen oppover. Jeg fikk med Theo ut på tur også, vi møttes
på Skedsmokorset onsdag formiddag og satte nesa nordover E6. E6 er
en pine. Greit til Gardermoen, men så blir det ille. Byggearbeid,
kø, midtdelere, biler som går i 60 der det er 80... På
Vingrom ble det pause på Bjørns Kro, så fortsatte vi
til Ringebu der vi tok av mot 27 og Venabygdsfjellet. Ah, det var godt
å komme på en vei der det gikk an å kjøre motorsykkel
igjen. Oppe på fjellet ble det sen lunsj på en kro, spekemat
men ingen øl. vi skulle jo litt videre. Videre over fjellet, stopp
på Sohlbergplassen for å se på utsikten, videre forbi
Folldal, Tynset og til Røros. Det kom et par små regnbyger
vi kjørte gjennom, ved Tynset så det svart ut retning Røros,
men vi gikk klar. På Røros leide vi en campinghytte, lagde
oss litt mat og gikk en tur i byen etterpå. Unesco-liste eller ei,
Røros er et trivelig sted. Når i tillegg sola skinte og temperaturen
heller ikke var så gal, så ble det et riktig bra opphold.
Neste dag pakket vi og reiste videre mot Nord-Trøndelag, fremdeles
klarte vi å unngå E6 et stykke. Over Brekken og Selbu er det
fin motorsykkelvei med lite trafikk. Noen rein er det riktignok, vi så
rein foran oss to ganger over fjellet. Ved 705s ende var vi en tur nedom
Hell st. før vi måtte ut på E6 igjen. Det ble en lett
lunsj langs veien før vi tok siste etappe til treffet. Selv om det
bare var torsdag var det relativt mange som hadde kommet. Noen i telt og
andre i spikertelt, også benevnt som hus. Jeg hadde med lavvoen som
ble hus for Theo og meg i Steinkjer. Etter å ha slått leir
gikk vi en tur ned langs elva til sentrum for å handle litt mat og
drikke. Kvelden gikk fort med prat, mat og øl.
Fredag kom med litt regn og mye vind. Regnet var det sagt skulle gå
over, vinden bestod hele dagen. Theo og jeg bodde ved siden av Fjordlagets
Pål og Jarle, vi ble enige om at en tur ut på Fosen måtte
være tingen. Stein slo følge og av gårde dro vi. Litt
norover E6, inn på 17 og så over på 715. Her stod det
skilt som varslet farlige svinger de neste 17 km. Helt så vel var
det ikke, men det var mange fine svinger underveis. Dessverre var asfalten
så dårlig at noe av gleden ble borte, men det skulle vise seg
å bli ennå værre asfalt senere denne dagen. Sulten kom
etterhvert og vi måtte finne et sted å spise, noe som ikke
var helt enkelt. Ved Osen stod det skiltet mat, men vi fant ikke noe sted
de serverte. Vi tok turen ut til Vingsand der det også skulle være
mat å få. Og det var det, men de åpnet ikke før
to timer senere. Sulten drev oss tilbake til Osen, denne gangen fant vi
kroa ved siden av matbutikken. Vi satt i ly for vinden og spiste deilige
fiskeburgere, de fleste av oss. Samme sted traff vi en lokal mann som ga
oss noe tips hvor vi burde dra videre. Vi fulgte tipset og kjørte
videre sydover på 715 til vi så skilt til Roan. Veien ut der
gikk delvis under fjellet noen steder. Ulempen var at vi måtte samme
vei tilbake da denne veien endte på gårdstun uten annen vei
videre enn samme vei tilbake til 715. Det ble 715 til vi hadde passet Årnes
og litt til. Der tok vi av opp en liten vei mot Malm. Og om vi hadde kjørt
på dårlig asfalt før, sa var det ingenting mot hva vi
fant på denne veien. Det humpet og ristet, jeg forsøkte å
holde så høy fart jeg kunne for om mulig å sprette over
de verste ujevnhetene, men heller ikke det gikk helt. Takk til min lange
fjæring, og stakars Theo på K1200S og Stein på R100S
med heller kort fjæring. Asfalten ble ikke bedre, men når vi
kom over fra Sør-Trøndelag til Nord-Trøndelag gikk
det over til grusvei. Denne var mye jevnere og bedre å kjøre
på, litt delte meninger var det, men alle kom seg helskinnet til
Malm og bedre vei igjen. Det ble sent og strake veien tilbake til campen.
30 mil denne dagen poå en "liten" tur på Fosen.
Lørdag var det årsmøte og prøvekjøring
av fire utvalgte BMWer for de som ville det. S1000RR var nok populær
å teste, men har den noe på norske veier å gjøre?
Litt utpå dagen var det klart for felles grustur og jeg ble med.
Grusturer er tydelig i vinden for det var rundt 30 sykler som startet på
denne turen rundt Steinkjer. Etter omtrent tre mil var det stopp for kaffe
og litt å bite i inne i skogen. Avreisen derfra gikk friskt innover
en skogsvei. Litt for frisk skulle det vise seg, da ikke alle klarte å
finne ut hvor mannen foran hadde blitt av. Ved neste oppsamling var feltet
en del redusert, men alle kom tilbake til campen denne gangen også.
Lørdag ettermiddag gikk Pål, Jarle, Tarjei og jeg ned til
byen for en bedre middag på en av byens resturanter. Et godt måltid
etter en god dag på et godt treff.
Søndag var det hjemreise. Theo hadde reist på lørdag,
og jeg dro alene hjemover. Målet var igjen å unngå E6.
Hjemreise, søndag og ferieslutt for mange skulle være god
nok grunn til det. Jeg tok 759 til Stikestad før jeg måtte
inn på E6 for siste gang på turen. Ved Stjørdal var
det slutt på E6 kjøring for godt. 705 forbi Selbu og Tydal
før jeg tok grusveien fra Stugudal over til Ålen. Videre på
30 før jeg fant ennå en grusvei vest for Røros. Denne
ble fulgt til Os der jeg tok 28 og så 26 ned mot Drevsjø.
26 ble fulgt forbi Engerdal og Trysil. Videre til Elverum, Kongsvinger,
Bjørkelangen og hjem. En lang dag med mange fine veier ute særlig
mye trafikk.
Oppdatert 23 august 2010