Wales 2022
17 - 25 juni

I april fikk jeg spørsmål om jeg ville være med Fetter MC på motorsykkeltur. Etter litt sjekking av kalender og diverse fant jeg ut at det kunne passe bra. Dette var altså tre fettere som jeg tidligere hadde truffet to av. Selv har jeg aldri hatt noen fetter, så dette måtte bli bra. En fredag midt i juni dro vi med båt fra Kristiansand til Eemshaven i Holland der vi trillet i land neste morgen. Opprinnelig hadde vi to muligheter videre fra Holland - Alpene eller England. Alle sjekk på yr.no, Windy osv. sa at det skulle bli best vær i UK, stikk motsatt av hva som er normalt. Målet var å ta en lang dag for så å overnatte i England. Og slik ble det. På vei mot øya hadde vi det meget godt og varmt, opp mot +35 grader til tider. Det ble noen pauser med mat og drikke og utpå ettermiddagen var vi i Frankrike. Ingen ting var bestilt og vi trodde vi skulle ta båt over kanalen, slik ble det ikke. På en bensinstasjon langs motorveien fikk vi tips om at toget var raskere og ikke så mye dyrere enn ferga. Vi fant en nettside og bestilte billetter på toget før vi forlot bensinstasjonen. På togstasjonen i Frankrike var det grensekontroll før vi kjørte ombord på toget. Vi satt på gulvet i lukkede vogner ved siden av syklene som ikke var surret på noe vis og det gikk helt fint. Etter en times tid så vi dagslys igjen og snart kjørte vi av toget på venstre siden av veien - UK. Vi fant en pub med rom der vi bestilte første overnatting. Dagen hadde som sagt vært svært varm og utpå kvelden mens vi satt behagelig med vår Guiness kom det et voldsomt regnvær etterfulgt av torden.
Neste dag var målet å komme oss til Liverpool der en av fetterne skulle ha bilde av motorsykkelen sin foran en fotballstadion før vi skulle overnatte i Wales et sted. Det hadde blitt litt splittelse i gruppa siden en fetter ble forsinket fra Norge av personlige grunner mens en annen fetter hadde en motorsykkel som begynte å fuske og dermed valgte korteste vei til Wales og Llangollen der vi fant overnatting. Tredje fetter og meg reiste via Liverpool, tok de planlagte bildene og kjørte videre til Llangollen. På hotellet der var for første gang på turen alle fire samlet!
Etter Llangollen ble det noen fine omveier i Nord-Wales og Snowdonia på vei til Aberystwyth som neste overnatting. Været kunne ikke vært bestilt bedre, varmt men ikke for varmt med sol fra blå himmel. Det ble mange stopp denne dagen før solen gikk ned i havet i Aberystwyth.
Etter frokost neste dag gikk turen på kryss og tvers videre sørover i Wales. Siste biten mot overnatting i Tenby lot vi GPS vise oss "svingete veier" som bl.a. førte oss over The Black Mountain. Ennå en meget bra dag på motorsykkelen.
Tenby ligger sør i Wales og det var nå noen som ville til Torquay i Sør-England. Hotellet i Tenby hadde ikke frokost inkludert så frokosten tok vi utendørs på en roadside cafe. Frokosten var god, den og holdt i flere timer inntil vi gant lunsj i Somerset på King Alfreds pub. Utpå ettermiddagen kom vi til Englands "syden" og Torquay. Her var det både palmer, badestrand og flusst med spisesteder. Dette ble siste kvelden med gjengen. Jeg hadde ikke plass på ferga tilbake fra Eemshaven siden den var full (!) og tok derfor strake veien retning hjemover dagen etter. Før jeg forlot England stoppet jeg såvidt ved Stonehenge, men hadde vært der før så det ble med den korte stoppen. I London ble det en lenger stopp med lunsj på Ace Cafe London. Ace Cafe har ligget inne på GPS'en siden forrige gang jeg var i England med motorsykkel men ikke kom meg til Ace Cafe. Fra London var det ikke så langt til togstasjonen og toget tilbake til Frankrike. Etter noen mil i Frankrike var jeg i Belgia og det var på tide å finne en seng. Booking.com ble konferert og jeg fant et tilsynelatende greit sted passe langt fra motorveien. Problemet var bare at stedet var forlatt når jeg kom dit. Lukket og låst, og dette hadde jeg forhåndsbetalt. Sliten og sulten var jeg så dette passet ikke bra. Etter en stund ga jeg opp og fant en B&B i Koksijde ikke så langt unna. Her var det noen hjemme og mat var det å få i gangavstand - det ordner seg. Jeg klaget til Booking.com på det stengte stedet og etter laaang tid fikk jeg faktisk pengene igjen. Etter frokost i Belgia var det stort sett bare motorvei inntil jeg var i Danmark for siste overnatting i Åbenrå. Etter et wienerbrød, man er da tross alt i Danmark, til frokost gikk turen over Lillebælt og Storebælt til Sverige og den brede vei hjem. 470 mil ble det på en drøy uke, bare med noen små dråper regn. Takk for turen!

Her kjørte vi.

Klikk for større bilder.

Venter på ferge i Kristiansand.

Varmt i Nederland.

På toget under kanalen.

Avreise fra "The Jolly Drayman"
i Gravesend.

Y Bwa eller The Arch.

Gilfach Nature Reserve.

The Black Mountain.
Brecon Beacons National Park.

Tenby.

Frokost på Bri's Drive-by.

Lunsj i Somerset.

Torquay.

Fordi vi fortjener det.

Siste egg og bacon
frokost for denne gang.

Lunsj på Ace Cafe i London.