Finnmark 2020
4. - 18. september

Høsten 2020 hadde så vidt begynt da jeg fant ut at jeg hadde ferie og avspasering til gode og ingen sydentur i sikte pga. pandemien Covid-19 som satt begrensninger for det meste utenfor Norges grenser. Det er jo ikke så gøy å sitte igjen med fridager til gode når det blir ordentlig høst, så jeg sendte feriesøknad og pakket motorsyklen for en tur til Finnmark. Planene var litt vage, men Nordkapp, Slettnes fyr, Hamningberg, Grense Jakobselv og Pasvik stod på ønskelista. Som tidligere erfart i sommer så er været sterkt medvirkende til suksess eller ikke når det gjelder motorsykkeltur, så hva som skulle gjennomføres ble litt bestemt av yr.no.
Planen var å kjøre Norge oppover uten å bruke mer tid enn nødvendig og så bruke tiden i Finnmark. Jeg hadde også en plan om besøk på Andøya da det var noe jobbgreier som kunne vært greit å få sett på når jeg var nordover. Brynjolf er soldat på Setermoen og han måtte jeg jo også innom når jeg kjørte forbi. Turen startet på en fredag med fint vær og første mål var en campinghytte på Grong. På vei til Grong ble Østerdalen valgt, så videre mot Røros og over fjellet derfra til Tydal og Selbu. Neste dag fra Grong og nordover ble våt, slik som det var meldt. Regndress på, den holder litt mer vann ute og litt mer varme inne. Over Saltfjellet var det rett og slett gustent med 8 grader og regn, men så på nordsiden av fjellet ble det bedre og bedre. Ved ankomst Narvik var det bra og lørdagskvelden ble det en bedre middag på en av byens resturanter. Neste dag var det igjen meldt regn videre nordover, og det stemte dessverre bra. Det ble en relativt tidlig søndag formiddag visitt hos Brynjolf på Setermoen før jeg fortsatte E6 mot Finnmark. Utpå formiddagen ble det såpass opphold at det gikk an å spise medbrakt utelunsj denne dagen også. I Alta ble det bensinstopp og Reinsdyrburger på en Circle K før dagens mål som var hytta til Ben på Sennalandet, nærmere bestemt Aisaroaivi. Det var meget godt å komme til varm hytte etter en lang og litt våt dag. Etter tre dagers kjøring var jeg i Finnmark!
Mandag morgen, Finnmark og alle muligheter lå åpne. Yr.no meldte bra vær i stort sett i hele Finnmark de nærmeste dagene også. En litt grå morgen, så avreise ble ikke veldig tidlig men etter hvert var jeg og sykkelen klar. Hytta ble ryddet og låst og beskjed sendt til Ben om at åstedet var forlatt. Nordkapp ble dagens første mål, der hadde jeg ikke vært siden jag bodde i Finnmark i 1987. Det var nydelig vær oppover og jeg så muligheten for å se Nordkapp i finvær. I Honningsvåg ble det stopp og innkjøp av litt mat før de siste milene ut til Nordkapp ble tatt. Nordkapp nærmet seg, og det gjorde også tåka, så skulle jeg ikke se stedet i finvær likevel. Parkeringsavgift og inngangspenger skulle de også ha. Jeg ble der en stund og så tåka kom og gikk litt. Ja ja. Lurt igjen. Men turen og veiene var fine, så det var ingen bortkastet dag. Hvor går så turen videre, hvor skal jeg sove i natt? På vei sørover mot Lakselv så kom det litt regn som ikke skulle komme, men det ble ikke veldig vått. Fant ingen fine steder å overnatte før jeg var i Lakselv der det ble camping og turens første natt i telt. Regnet ga seg, teltet ble slått opp, middag laget og spist og jamen fant jeg ikke noe å lage bål av også. Kvelden var reddet.
Neste dag ble det en liten mimrerunde i Lakselv før turen gikk videre østover mot Ifjord, og så skarpt nordover mot Mehamn, Gamvik og Slettnes fyr. Det var en del vind, men eller fin-fine forhold. Slettnes er verdens nordligste fastlandsfyr og, i følge skiltet på Lindesnes fyr 2814 km derfra. På Slettnes var det bare sol og blå himmel og det ble en god pause der også. I Gamvik ble det kaffe og is hos den lokale kjøpmannen samt intern rådslagning vedrørende kommende natt. Valget falt på camping i Mehamn og det var klart for ennå en natt i telt under klar himmel og måneskinn.
Ny dag og videre østover, men først samme vei tilbake til Ifjord. Så Tana Bru og Varangerbotn før veien utover mot Vadsø, Vardø og Hamningberg. Det ble noen stopp underveis langs turistveien i finværet. I Vardø tok jeg turen ut til øya og gikk en runde på festningen og i byen før de siste milene ut til Hamningberg. Her fant jeg en flott plass for å sette opp teltet ganske så uforstyrret. Det ble en flott kveld. Ved til bål fant jeg, det var mildt, vindstille og klarvær. Og til slutt kom nordlyset dansende. En perfekt kveld.
Ny dag, nye muligheter. Fremdeles finvær og turen gikk igjen samme vei tilbake et stykke til Varangerbotn der jeg fortsatte mot Kirkenes før dagen endte i Grense Jakobselv. Forsettes på neste side.
Neste side...

Klikk for større bilder.

Elgen i Østerdalen var eneste
elg jeg så på turen.

Kort stopp i Røros.

Fjellet mellom Røros og Tydal.

Nord-Norge venter.

Polarsirkelen på Saltfjellet.
Vått og kaldt.

Nord i Nordland og finvær.

Møte med Brynjolf
på Setermoen.

Aisaroaivi på Sennalandet.

Hytta til Ben.
Takk for lånet!

På vei mot Nordkapp.

Honningsvåg.

Nordkapp i tåke.
Ikke var det varmt heller.

Nordkapp i litt mindre tåke.

Camping i Lakselv.
Utsikt utover Porsangerfjorden.

Turens første bål i Lakselv.

Huset i Kirkeveien der vi
bodde i 1987.

Veien mot Ifjord.

Veivalg.

Slettnes Fyr.

Min tapre ganger som har tatt
meg trygt frem gjennom Norge.

Camping i Mehamn
under månen.

Starten på Nasjonal turistvei
Varanger.

Vardø.

Veien mot Hamningberg er
spesiell, smal og uoversiktlig.