GS Paastreffen 2017
BMW GS-treff i Nederland i påsken

I 2004 var Halfdan og jeg på GS-treff i Belgia i påsken. I 2011 var Brynjolf og jeg på GS-treff i Nederland i påsken. I år var det Konrads tur til å være med på GS-treff i påsken. Som på tidligere påsketurer med gutta var påsken sen i år også og vi håpet på et snev av sommer. Slik ble det dessverre ikke.
Konrad og jeg startet med båten til Köbenhavn onsdag 12 april. Før vi reiste hjemmefra hadde vi vært noen dager på hytta der skiføret rant bort i strie strømmer i varmen. Men varmen skulle ikke vare. Når vi kjørte av båten i Köbenhavn var det under 10 grader og veien var våt av nattens regn. Opprinnelig plan var å kjøre vestover, over Storebælt broa mot Fyn og så småveier og ferge over mot Sønderjylland. Slik ble det ikke, vi fulgte veien rett sørover på Sjælland mot Rødby og ferge mot Puttgarden. Det var ikke varmt, det blåste sidevind og det kom noen regnskurer. I Tyskland var det kanskje litt bedre, men ikke mye. Vi fulgte de mindre veiene vestover mot Glückstadt og ferge over Elbe. Til og med på ferge over elva var det nok bølger til at det slo over dekk der sykkelen stod. Det var på tide å finne et sted å bo for natten, og i Hörne fant vi et hotell med resturant beleilig ved veien. Rom hadde de og resturanten var åpen.
Neste dag var værmeldingen omtrent som dagen før, men i praksis viste det seg å bli bedre. Det blåste fremdeles, men regnet var fraværende. Vi fortsatte mot Friesland der GS-treffet ble holdt. Nordre del av Tyskland og Nederland er like flatt og i grunnen lite spennende kjøremessig. Vi forlot motorveien en stund før vi var fremme og holdt oss til de mindre veiene. Men de mindre veiene førte oss innom bl.a. Groningen der vi havnet i kø... Ja ja, slik er det når det er for mange folk på en plass. Byen tok slutt og vi kjørte i stedet langs små og store kanaler. Et par ganger måtte vi stoppe for passerende båter også, slikt har vi ikke i Norge.
På treffplassen ble vi møtt av Sjef som var sjef for arrangementet. Det var ikke så stor plass og heller ikke så mange folk, men så går det til gjengjeld an å snakke litt med de fleste. Lavvoen ble satt opp vi satt oss i gresset og tok livet med ro en stund. Som på mange europeiske treff så var det også her frokost og middag med i treffprisen. Det gjør at en ikke trenger å ha med mat og kokeutstyr. Behagelig er det også å få maten ferdig tilberedt. Øl og annet drikke måtte kjøpes, men prisene på slikt er absolutt til å leve med. Oscar og Kari hadde leid seg inn på en bed & breakfast i nærheten, og utpå ettermiddagen dukket de også opp. Utenom oss var det nederlendere, belgiere og tyskere som hadde tatt turen.
Lørdag var det lagt opp diverse ruter som kunne kjøres. Nederlandske "grusveier" er ikke veldig spennende, så Konrad og jeg tok heller turen ut mot kysten og det store diket som er bygget mot havet. Der blåste det også, men vi fikk likevel en fin dag med kake og kaffe og vindmøller ved småveiene vi tok.
Søndag måtte vi forlate treffet for å komme oss hjem til påsken var slutt. Det ble mye motorveier for å rekke båten fra Kiel til Göteborg 17:30. Vi var i Kiel med god margin og rakk til og med å spise turens første is før vi gikk om bord.
Mandag var det strake veien fra Göteborg og hjem. Heller ikke det særlig varmt med snø i lufta rundt Uddevalla. Men vi kom oss hjem og var enige om at vi hadde hatt en fin, men litt kald tur.

Klikk for større bilder.

En av vindmøllene
vi passerte.

Campinglivet er godt.

Det gikk litt på engelsk og
litt på diverse annet.

Jeg var der!

Klar for avreise mot Kiel.