ISLAND 2006
Side 1
Side 2
Side 3
Side 4
Side 5 Side
6
Etter å ha sett Glaumbær reiste vi videre langs Riksvei 1 mot
Akureyri. I Akureyri ble det pause og lunsj på kafe. Litt ekstra
kunne vi unne oss, det var ikke så ofte på denne turen det
ble spist mat laget av andre. Videre langs Riksvei 1 kom vi til Godafoss.
Ennå et flott vannfall å se. Ved Myvatn ble lavvoen satt opp.
Det var kaldt og rått og vi savnet sterkt gulvvarmen fra Hveravellir.
Senere samme kveld kjørte vi bort til Dimmuborgir, et område
med masse kunstneriske lavaformasjoner laget av naturen selv. Vi gikk den
lange runden for å komme forbi Kirkeporten som slett ikke er noen
kirkeport men bare ser slik ut. Etter en times tid i Dimmuborgir kom vi
tilbake til bilen og satt varmeapparatet på fullt for å forsøke
å få igjen varmen etter turen. GPS
spor fra 14 august.
Neste dag var været igjen bedre. Som det sies om Island: Liker
du ikke været, så vent litt. Da er det ikke lenger slik som
det var. Vi hadde ikke kjørt langt før vi kom forbi Namaskard.
Et digert område med bluppende og kokende mudderpøler blendet
med fresende tuer. Svovellukten var merkbar. På andre siden av veien
gikk en avstikker opp til Krafla der det ble bygget et digert varmekraftverk
for et par tiår siden. Det koker og damper litt overalt i dette området.
Noen kilometer langer øst på Riksvei 1 tok vi av F862 opp
mot Dettifoss. F-veier er kategorisert som fjellveier, men her møtte
vi til og med helt standard bobiler. Frem kom de også, den største
utfordringen her var vaskebrettene. Island er ikke som det var, for 16
år siden hadde det ikke vært mulig å kjøre denne
veien uten firehjulstrekk og god bakkeklaring. Det er vel dette som kalles
utvikling? Nok om det. På veien opp mot Dettifoss kom tåka
sigende. Og den lettet ikke mens vi var der. Vi parkerte og gikk inn til
fossen. Vi hørte den var der, men så ikke mye av Europas største
vannfall. Vi tok samme vei ned igjen, og tåka forsvant omtrent der
vi hadde kjørt inn i den. Noen kilometer til på Riksvei 1
og vi kom til F88 Øskjuleid som leder inn mot Askja. Dette er bobilfritt
område, her må det i allefall noe som liger på terrengbil
til for å kunne kjøre. En artig opplevelse vi hadde her var
å bli forbikjørt av en Suzuki Vitara like før den første
vadingen. Han kom raskt opp bak oss, så vi slapp bilen forbi. Ved
vadingen stoppet han og spurte pent om vi ville kjøre uti først.
Det viste seg å være en tysker i leiebil som ikke hadde krysset
noen elv på denne måten før. Vi plumpet uti vi, og han
kom etter og takket for at vi hadde kjørt først. Så
forsvant han. Ved neste vading stod han igjen. Vi først uti og han
etter. En annen pussig ting ved denne ruten er fjellet Herdubreid. Det
er synlig nesten hele veien langs dette sporet der det stikker sine 1100
moh opp på sletten. Ved Dreki er det en campingplass der vi igjen
slo leir. Dreki ligger på 785 meters høyde og var det høyeste
punktet vi overnattet på. Men hvilket vær vi fikk. Det klarnet
opp og tilogmed skyen som ligger nesten konstant over Herdubrid forsvant.
Igjen ble det servert et herremåltid i Restrant Lavvo før
vi gikk en kveldstur for å se hvor elven kom fra. GPS
spor fra 15 august.
Den islandske naturen har også Vi hilste
på en viking i
Stopp ved Godafoss.
Camping ved Myvatn. Vi savnet
traktoregg.
Akureyri.
gulvvarmen sterkt.
Porten til Dimmuborgir.
En stor samling
Kirkeporten er imponerende. Namaskard
er en
Varmekraftverket ved Krafla.
lavaformasjoner.
samling mudder og
stinkende svovel.
På tur til Dettifoss i tåka.
Dettifoss er europas største
Vi ble nesten borte i tåka.
På vei mot Askja.
vannfall.
Veien mot Askja.
Camping på Dreki.
Restaurant Lavvo.
Kveldstur.
Oppdatert 26 sep 2006
Hovedside / Main
page