ISLAND 2006

Side 1     Side 2     Side 3     Side 4     Side 5     Side 6

Kortversjonen:

I 2006 gikk sommerferieturen til Island. Det ble pakket mann, kone og tre barn inn i vår Land Rover sammen med alt vi trengte for å være på tur og bo i lavvu i tre uker. Bilen ble ganske full...
1. august reiste vi fra Bergen med Smyril Line med kurs for Island. Før båten kom til Island var vi innom Lerwick på Shetland og Torshavn på Færøyene. Nesten to døgn etter at vi forlot Bergen satt vi hjulene i land i Seydisfjordur på østkysten av Island. Vi kjører først syd og vestover. Vi er på Landmannalaugar, og vi ser Geysir, Gullfoss og Tingvellir på vår vei til Reykjavik. Etter tre dager i Reykjavik reiser vi videre nordover og østover igjen. Hveravellir er et deilig sted, Myvatn er kaldt. Vi kjører inn til Askja og går til Viti i nydelig vær før vi etter to uker på Island kjører ombord på båten igjen. To døgn senere kommer vi til Danmark der vi har en overnatting før det blir mer båt til Oslo.

Den lange versjonen:

Etter å ha kjørt over Hardangervidda og overnattet på en gård i Øystese kom vi til Bergen tirsdag 1 august. Allerede i januar hadde vi bestilt biletter på Smyril Line fra Bergen til Seydisfjordur på Island. Gunnhild skulle være med på et møte i Reykjavik, og det kunne meget godt kombineres med ferie for hele familien. Vi var på Island i 1990 og hadde ingenting i mot å reise en gang til.
Båten var fornyet siden sist, nå var det en moderne båt med god plass i motsetning til sist. De to døgnene på båten gikk fint. Vannet var flatt og været var pent. I Torshavn var vi i land og gikk en tur og spiste is. 3. august kom vi i land i Seydisfjordur på østkysten av Island. Havtåka hang lavt, men så fort vi kom litt opp i landet forsvant tåka. i Egilsstadir ble det besøk i minibank for å bli rik. 20.000 ISK fikk vi ut! Etter proviantering kjørte vi sydover langs riksvei 1 et stykke. Det var ikke så lenge før vi var på grusvei. Så stemte ikke ryktene om at hele riksvei 1 hadde fått asfalt. Godt! Vi tok noen avstikkere og stopp underveis for å se på mektig natur og annet spennende. Ved en av stoppene fant ungene penger i sanden. De kunne ikke ha vokst på trær, for trær var det ikke i nærheten, så de var nok bare mistet. Etter å ha saumfart området endte de opp med 2-300 ISK. Det ble til en sjokolade eller to litt senere på turen. I Høfn fant vi igjen den samme campingplassen som for 16 år siden. Lavvoen ble satt opp og vi var klar for turens første natt i telt. Gps spor fra 3 august.

I Bergen spiste vi skillingsboller     Kø for å forlate Bergen og           Ute i Nordsjøen dukket det         Vi legger til kai i Torshavn.
hos Baker Brun.                           Norge for en stund.                      opp en oljeplatform.

Is til alle som ville ha i       Godt å komme i land       Første glimt av Island var grått.    Så fort vi kom litt bort fra kysten
Torshavn.                        etter et døgn på båt.                                                           så klarnet det opp.

Første lunsj ble spist ute i det fri.   Naturen er flott.                          På Island kunne vi             Stein er spennende.         Første natt ble lavvoen satt opp
                                                                                                      plukke penger på bakken.                                       i Høfn.