Dragon Rally 2017
11 - 12 februar

Bilder nederst på siden
Ole Kristian og jeg var på Dragon Rally i 2011. Det var et hyggelig treff som vi ble enige om at kunne gjentas. Høsten 2016 ble vi enige om at det var på tide å ta en tur igjen, i februar 2017. Alt var i rute inntil 24 januar 2017, to uker før avreise. Da ble jeg utsatt for en ulykke der en bil svingte foran motorsykkelen jeg kjørte. Jeg ble sendt i ambulanse til sykehus og sykkelen ble tauet inn av Falch. Heldigvis viste det seg at jeg ikke hadde alvorlige skader eller noe brukket. Men motorsykkelen hadde det værre. Den viste seg å ha fått så store skader at den ble kondemnert. Plan B ble lagt - mange ganger. Jeg hadde fremdeles et vondt bein etter ulykken, men fikk beskjed om at det kun var tid som skulle til. På finn.no var det fremdeles lavsesong og ikke så mange motorsykler til salgs. Ingen BMW 650 var det der, men en 2015 Yamaha XT660Z Ténéré stod til salgs i Drammen. Mandag ble den hentet og onsdag seilte den med Kielferga på tur mot Dragon sammen med Ole Kristian og meg.
Sist vi var av gårde gikk det ferge fra Danmark, men den går ikke lenger. Nå tok vi ferge til Kiel, så var det 600km til Hoek van Holland og ny ferge til Harwich. Vi var heldige med kjøreværet gjennom Tyskland og Nederland, det var tørt og pent. Etter en lang og relativt begivenhetsløs dag var vi ombord på båten til England samme dag som vi startet i Kiel.
I Harwich var det samme fine været og vi satte kurs nord og østover mot Wales. Ca. 450km til Betws-Y-Coed denne fredagen. Vi tok en lengre pause vel inne i Wales i LLangollen. Det var deilig å rusle rundt i vårvær og observere alle motorsyklene som antagelig også var på vei mot Dragon, som oss. Videre til Betws-Y-Coed der vi skulle treffe en gjeng fra Bingham & District MC Club på Swallow Falls Hotel. Hotellet, og Betws-Y-Coed generelt var fullt av motorsyklister denne fredags kvelden. Det ble noen øl og litt mat i puben før Ole Kristian og jeg ble innlosjert på sovesal sammen med åtte andre mannfolk. Vi fikk da sove den natta også.
Lørdag morgen opprant med regn. Som meldt... Været får en ikke gjort noe med, men det hadde jo vært hyggelig med litt oppholdsvær. Vi skulle kjøre til Rally Control som lå nesten en times kjøring unna, ikke langt fra Bangor. På Rally Control ble billeten registrert og vi fikk kjøreanvisning for den siste biten å kjøre. Igjen var det et stort gresskledd jorde som var treffplass. I regnet var det ikke fritt for at det ble ganske sleipt og gjørmete ettersom omtrent 1500 motorsykler skulle inn. Vi fant oss plass for lavvoen ved siden av Bingham-gjengen. I tillegg til regnet blåste det friskt, så vi måtte bardunere lavvoen med det vi hadde. Engelskmenn er gode på hjemmebygg av ulike slag og det er alltid like artig å gå rundt å se på hva de kommer kjørende på. Ellers var felles / øl-teltet godt besøkt i det litt sure været.
Søndag morgen var det oppholdsvær og vi lagde frokosten ute, på Primus som vi pleier når vi er på tur. Det hadde blåst godt hele natten og det blåste fremdeles, så lavvoen var stort sett tørr når vi tok den ned. Det var fremdeles relativt tidlig når vi forlot treffplassen. Hjemreisen gikk motsatt vei av den vi kom. Etter en liten bit kjørt stoppet vi i Chapel Cruig der Hilde, Jon og hans sønner hadde stoppet for frokost. Det ble en kanne te og frokost nummer to for Ole Kristian og meg med det samme vi var der. Vi hadde satt GPS til å unngå motorvei denne dagen siden vi ikke hadde det spesielt travelt. Etter noen mil, noen kaffestopp og en publunsj så stoppet vi rett utenfor Oxford der vi fant et billig hotell. Det tok ikke lang tid før dusjen rant, du verden så deilig med en dusj igjen. Mandag var det bare finvær igjen. Vi hadde god tid og hadde planlagt lunsj på Ace Cafe før vi skulle være i Harwich i god tid før ferga gikk kl. 23.00. Vi stoppet og tok en sightseeing samt en kaffekopp i Oxford før vi fortsatte på A40 mot London og Ace Cafe. I en liten bakke med noen fine svinger forsvant Ole Kristian i bakspeilet. Pussig. Jeg snudde og kjørte tilbake og der stod han uten framdrift. Kardangen hadde mistet kontakten med bakhjulet... Bergingsbil ble bestilt og det tok laaang tid før denne dukket opp. I mellomtiden ble det sjekket hem som kunne ta i mot og forhåpentligvis fikse problemet. Hondaforhandlere ble forsøkt, men de ville ikke ha 20 år gamle Hondaer. Når bergingsbilen omsider kom ble Joe Bar vogna kjørt til et verksted i Bichester litt nord for Oxford. Der traff vi en hyggelig engelskmann som virkelig gjorde en innsats for at vi skulle komme oss videre. Men... Modifikasjonen holdt ikke. En liten prøvetur avslørte fort at dette ikke ville bringe Hondaen til Harwich den dagen. Deler var bestilt og skulle leveres neste dag, men om dette var det som skulle til var det ingen som kunne si der og da. Ole Kristian og jeg skilte lag med håp om at han skulle være på veien igjen neste dag. Jeg hadde ikke mer tid enn jeg trengte for å rekke kveldens ferge fra Harwich og satte kurs dit. Kjipt at det skulle gå slik, men så lenge det bare er materiell som er skadet så er det jo på en måte greit. Jeg rakk ferga og kjørte i land i Holland neste morgen. Siden det ikke gikk noen ferge fra Kiel den dagen hadde jeg også denne dagen ganske god tid. Jeg fulgte stort sett den samme veien vi hadde kommet. Planen var å overnatte litt før Hamburg, og så reise innom Touratech neste dag. Men jeg var i Hamburg slik at jeg rakk Touratech samme dag. De hadde flyttet siden sist, men ikke mer enn fem minutter unna. På vei mot Kiel ble det stopp på Hotel Hinz i Bad Oldesloe. Siste etappe gikk til Kiel der ferga gikk kl 14.00 som den pleier. Vi seilte fra Kiel i et nydelig vårvær der solen varmet godt til langt ut i Kielerkanalen.
Ole Kristian kom seg av gårde fra England dagen etter, men måtte vente to netter i Kiel siden den ene ferga var i dokk og det derfor bare var seilinger annenhver dag.

Klikk for større bilder.

På Hjorneskaia, klar
for Kielferga.

60 mil er unnagjort.
Her på ferga til Harwich.

Turister i Llangollen.

Fine forhold for å
kjøre motorsykkel.

Parkering i Llangollen.

Betws-Y-Coed.

Overnatting på Swallow
Falls Hotel, Betws-Y-Coed.

Welsh breakfast.

Hilde og Jon med sønner.

Rally Control.

Det ble "Goodie Bag"
i år også.

Honda C90 er fast innslag
på Dragon Rally.

BMW Trike.

BSA. Engelsk klassiker.

Grønt var det.
Vintertreff?

Det var surt vær
denne lørdagen.

Treffliv.

Engelsk hjemmebygg.

Boss Hoss (?) trike.

OK og Jon i ølteltet.

Søndag frokost. Himmelen
er igjen delvis blå.

Kaffestopp i Oxford.

Verkstedbesøk etter havari
på Joe Bar vogna.

På hjemvei. Ferdig med
Nederland, inn i Tyskland.

Venter på ferga tilbake
til Oslo.

En liten videosnutt fra søndag morgen.

Dragon Rally 2017 from Baard Meldal-Johnsen on Vimeo.



Oppdatert 24 februar 2017

Til Tursiden...

Hovedside / Main page