Kanotur Dalsland
Juli 2010

Det er mange år siden sist vi padlet på Dalslands kanal og nå var det på tide å ta en tur der igjen. Vi hadde ikke helt planlagt ruta, men tanken var å ta omtrent samme turen som i 2003. Helt slik ble det ikke, men turen ble fin likevel. Vi kom litt sent av gårde hjemmefra, og innen vi fikk handlet litt i Töcksfors så ble det ennå senere innen vi nærmet oss Bengtsfors. Kart over sjøene og slusene hadde vi ikke, så det skule vi innom Silverlaken Camping og Kano og kjøpe. Når vi kom dit, fant vi ut at vi likegodt kunne campe der og starte padlingen fra samme sted neste dag. Bilen kunne stå parkert de dagene vi var ute. Hadde vi studert kartet vi kjøpte litt bedre, hadde nok ikke ruta blitt slik den ble. Vi startet fra Kråkviken ut i Vestra Silen og padlet nordover for å komme sydover i Lelång... Det viste seg å være langt nordover, vi måtte helt til Gustavsfors for å komme ut i Lelång. Kanoene var lastet med mye godt å spise, og utstyr for å bo komfortabelt og gikk tungt i vannet. "Motorene" var nok ikke topp trimmet, så det gikk litt smått, men det gikk. Vi kom gjennom slusen ved Gustavsfors og padlet forbi Alcatraz på vei ut i Lelång. Der låste det friskt motvind på vår planlagte vei sydover, så vi slo leir på en øy ganske fort etter å ha kommet ut i sjøen. Det var passe tid for middag og et bad, og bortsett fra vinden hadde vi det riktig bra.
Neste dag var det meldt litt regn om morgenen, hvilket stemte. Det som ikke stemte var at det tok lang tid før det ga seg. Vi pakket etterhvert sammen, tok på regntøy og satt kurs nedover mot Bengtsfors. Det var grått, regnet litt, men det var vindstille. Godt var det, for det var omtret 20 km til Bengtsfors, og vi hadde ikke mer brød å spise til frokost dagen etter. Dagen gikk og semt på ettermiddagen var vi i Bengtsfors og kunne handle. Så var det å finne en plass å slå opp teltet... Ikke lett i slike bynære områder. Det endte opp med at vi måtte litt tilbake der vi kom fra. Vi kom sent til en fin plass, sultne på middag. Grillkull hadde vi, flintstek hadde vi, så vi fyrte opp litt kull i en bålgrop. Det var ikke veldig mye futt i kullet, og med et aluminiumsbrett å grille på tok det tid før vi fikk middag. Barne påstod de ikke kan huske å ha spist så sent noen gang...
Neste dag kom med sol og vakkert vær igjen. Jeg var oppe først og tok morgenbad helt alene mens resten fremdeles sov. De våknet etterhvert, det ble frokost med egg og bacon og vi var etter en stund klar til å padle videre ned gjennom slusene mot Billingsfors. Etter en is hver i Bengtsfors var vi snart inne i slusen på vei ned. Seks sluser senere hadde vi igjen nådd sen lunsj / middag i Billingsfors. Der fant vi en pizza resturant som ble besøkt. Vi måtte også bestemme oss for videre rute. Opprinnelig plan var som sist å ta toget opp igjen til Bengtsfors for å hente bilen før vi kjørte og plukket opp kanoene. På overnattingen før Bengtsfors traff vi imidlertid en familie som hadde padlet sydover fra Silverlaken via Svärdlång. Det var det en bæring på 400 meter, men den skulle være overkommelig. Vi bestemte oss for å ta denne veien tilbake, da ville vi også komme til der bilen stod uten annen transport. Fra Billingsfors padlet vi litt sydover i Laxsjön, igjen i kraftig motvind, rundet en odde og fikk medvind opp mot Skåpafors der vi skulle bære 400 meter med 25 meter stigning. Hjul hadde vi ikke med oss, men ved å ta en tur med den tyngste bagasjen klarte vi å ta kanoene mellom oss fire på neste tur. Etter å ha sjøsatt i Svärdlång tok det ikke lang tid før vi fant oss et sted å campe igjen.
Siste padledag var litt grå, men ikke værre enn at vi kunna pakke sammen tørr lavvo før vi padlet av gårde. Etter å ha gjort unna det meste av Svärdlång ble det kaldere og mer vind, heldigvis medvind denne gangen. Vi stoppet for lunsj, og måtte på med mer klær og regntøy også. Godt det var siste dagen. I enden av Svärdlång ved Skifors var det jamen en ny bæring også. Bare over en vei, riktignok, men bagasje måtte ut og inn i kanoene igjen. Vi var tilbake i Kråkviken i femtiden om ettermiddagen.
Rundturen vår var på omtrent 75 km, vi padlet i fire dager med varierende dagsetapper. Turen var fin, vi var heldige med vind og ikke minst manglende motvind på Lelång.

Silverlaken Camping.

Klar til å sette utpå.

Ut på tur :-)

Mot Gustavsfors.

Alcatraz forut.

Første sluse i Gustavsfors.

Leir på en øy i Lelång.

Bading hører med på kanotur.

Kveldskos.

Kveldsstemning.

Frokost med egg og bacon.

Klar for en ny padledag.

Mot Bengtsfors.

Inn i sluse i Bengtsfors.

Vi venter på tur.

Jernbanebroen stod åpen.

Det er syv sluser fra Bengtsfors til Billingsfors.

Slusevokteren passer på.

På pizzaresturant.

Kartet studeres for videre rute.