BMW MC treff 2018
Fugl Fønix Hotel august.

BMW MC treffet 2018 ble holdt i Etne i Hordaland fra 2 til 5 august. Base for treffet var Fugl Fønix Hotell i sentrum av Etne. De som ikke bodde på hotellet bodde enten på campingen som var 10 minutters gange fra hotellet, eller på andre steder i nærheten av Etne.
Selv reiste jeg hjemmefra torsdag morgen. Turen gikk under Oslofjorden, videre til Kongsberg, Rjukan, Rauland, nordsiden av Totak og så over Haukelifjell til Etne. I Haukeligrend traff jeg en gjeng fra Gjøvik som det ble litt matpause sammen med, ellers kjørte jeg alene bortover. Over Haukelifjell var været bra nok til å kjøre utenom tunnelene så det ble gjort. Norge er som regel finere på utsiden enn på innsiden…
Vel fremme i Etne var det registrering på hotellet. Jeg skulle bo i telt så det var bare å hilse på kjente og betale for campingen før turen gikk videre til teltplassen. Årets teltplass var bedre enn den har vært de siste BMW treffene. En grusplass ved siden av en saloon der det var dusj og wc. Det var da også rundt 40 motorsykler mellom teltene på campingen, noe som er flere enn det har vært de siste årene. Etter den tørreste og varmeste sommeren i manns minne hadde været snudd før treffet og vi hadde både regn og slett ikke så varmt vær til tider. Det var ingen som hadde satt opp noe fellestelt på campingen så det ordnet vi selv av noen anleggsgjerder og en presenning. Så hadde vi også langbord under tak. Hyppig besøk fra hotellet fikk vi også og det ble riktig god stemning i leiren.
På fredag ble jeg med på fellesturen sammen med omtrent 20-25 andre sykler. Først gikk turen opp i høyden til et utsiktspunkt der vi knapt så hånden for oss i tåka. Det var så tjukt at vi knapt så fra utsiktspunktet til parkeringsplassen der syklene stod 50 meter unna. Turen gikk ned i lavlandet igjen videre på svingete vestlandsveier videre til Skånevik der vi igjen skulle oppover for å se på utsikten. Det var ikke mye bedre her, men vi så da så vidt ned til Skånevik før tåka og regnet kom sigende. Her var det også lett servering av vannmelon, sjokolade og drikke til deltagerne på fellesturen. Neste stopp var Norsk Motormuseum nede i Skånevik. Her fikk vi en drøy times guidet omvisning i museet som ikke bare inneholdt motorer men også andre tekniske innretninger. Interessant for de fleste mannfolkene. Turens damer fant et alternativ på en av Skåneviks spisesteder. Fra Skånevik gikk turen tilbake på svingete veier til Etne igjen.
Lørdag formiddag var det årsmøte i klubben. Årsmøtet gikk raskt unna, men det er jo litt betenkelig at vi etter årsmøtet ikke vet hvem som er leder eller kasserer i året som kommer, eller hvor årstreffet neste år er? Lørdagens fellestur gikk uten meg. Været var ikke strålende denne dagen heller så jeg valgte å drøye det litt før jeg dro på singeltur på egen hånd. Min singeltur gikk til Ølensvåg og langs sjøen rundt til Bjoa og Vikebygd. En liten badestopp ble det også. Vannet holdt vel omtrent samme temperatur som lufta, tror jeg, rundt 17 grader.
Ride Bergen hadde stand utenfor hotellet med noen gode tilbud samt mulighet for prøvekjøring av fire BMW modeller, K1600 Grand America, R1200GSA, S1000R og R9T Pure. Jeg hadde ennå ikke kjørt en 1600 og benyttet sjansen til å teste K1600 Grand America en tur. En stor men forholdsvis lettkjørt sykkel, selvfølgelig med en helt annen karakteristikk enn min R1200GS. Turen vekket ikke noe «må ha» begjær for min del men det var artig å ha kjørt den.
Lørdag kveld var det samling på hotellet med quiz, utdeling av premier og loddtrekninger. Premier var gitt av BMW Norge samt forhandler i Bergen. Ingen premie til meg denne gangen men det var mange andre som var heldige og vant.
Søndag våknet jeg til regn på teltduken. Men etter at frokosten var spist lettet det og teltet ble pakket i solskinn. Hjemveien gikk over Haukelifjell det det var usle 7 grader på toppen og videre langs E134 der det ble varmere og varmere med 26 grader som maks temperatur i Telemark et sted. Det måtte bli noen lettelser i antrekk for å slippe å renne bort inne i kjøredressen.

Klikk for større bilder.

På vei over Haukelifjell.

Også Aurlandsfjellet ble
kjørt på utsiden.

Campingen på årets
BMW-treff.

Fellestur i tåka.

Fellestur på smale veier.

Skånevik Motormuseum.

Omvisning inne på museet.

Treffets minste, en 310 GS.