Baards motorsykkelside...

G650GS SertaoMotorsykler har vært med i mitt liv siden jeg kjøpte min første motorsykkel i mai 1986, etter å ha fått mc-lappen to år tidligere.
For tiden har jeg tre motorsykler.
En 2016 BMW R1200GS. Den ble hentet i mars 2016 og er den første motorsykkelen jeg har hatt på lenge som jeg ikke har tenkt å bruke om vinteren.
En 2007 BMW F650GS Dakar. Kjøpt godt brukt våren 2017, hovedsaklig tenkt til vinterbruk.
En BMW C400 GT scooter. Kjøpt meget pent brukt fordi jeg hadde lyst.

Jeg fører logg over service og reparasjoner.
Her er historien for min 2016 BMW R1200GS.
Her er min del av historien til min 2007 BMW F650GS Dakar.
Her er en del av historien til min 2019 BMW C400 GT.


Opp gjennom årene har det blitt kjøpt og solgt noen motorsykler, dette er motorsyklene jeg har hatt:

1986 - 1988: 1983 Yamaha XT 600 Z Ténéré.
1988 - 1991: 1985 Yamaha FJ1100. Ca. 60.000 km på denne.
1992 - 1993: 1992 Yamaha XTZ 660 Ténéré. Helt ny var den, min første nye motorsykkel. Ca. 32.000 på denne.
1993 - 2002: 1993 Yamaha XTZ 660 Ténéré. Også den ble kjøpt ny. 125.000 km samt en kondemnering på denne.
1997 - 1999: 1994 Yamaha XTZ 600 Ténéré. Kjøpt brukt etter at '93-modellen var blitt kondemnert.
2001 - 2008: 2000 BMW F650 GS Dakar. Nesten ny med bare hadde gått 3.300 km. Solgt med 152.000 km på telleren.
2008 - 2015: 2008 BMW F800GS. Kjøpt ny, kjørt 3 år helårs og etter det vinterparkert. Byttet inn med 130.000 km på telleren.
2011 - 2013: 2001 BMW F650 GS Dakar. Kjøpt som vintersykkel etter tre vintre med F800GS. Solgt etter en elektrisk brann.
2013 - 2017: 2012 BMW G650GS Sertao. Kjøpt ny som Grus og Snø sykkel. Kondemnert etter en ulykke januar 2017.
2017 - 2017: 2015 Yamaha XTZ 600 Ténéré. Kjøpt som erstatning for G650GS Sertao som ble kondemnert. Solgt samme vår. 

Vinter er for mange synonymt med parkert motorsykkel. Jeg parkerer ikke, her kan du lese om en helt vanlig vinter på motorsykkel.

Her er den 125.000 km lange historien til min 1993 Yamaha Ténéré.
Her er den 152.000 km lange historien til min 2000 BMW Dakar
Her er den 130.000 km lange historien til min 2008 BMW F800GS.
Her er den ganske korte historien for min 2001 BMW Dakar jeg hadde i to år.
Her er den 60.000 km lange historien for min 2012 BMW G650GS Sertao.
Her er den svært korte historien for min 2015 Yamaha XT660ZA Ténéré.

Min kone Gunnhild syntes ikke det var så morsomt å sitte på etter å ha gjort det noen år, så i 1993 tok hun også lappen og kjøpte en ny Yamaha XV 535 Virago. Den har nå blitt veteran og har pr 1 jan 2023 83.000 km på telleren og er "still going strong". Jeg har hintet om at det kanskje er på tide å prøve noe annet, men det sitter visst langt inne...


Baards motorsykkelturer...
Noe av gleden med å ha en motorsykkel er å reise på turer. Med min første motorsykkel reiste jeg endel i Finnmark hvor jeg bodde på den tiden. Med FJen var jeg sammen med Gunnhild til blant annet Jugoslavia og Østerrike en tur, den Franske Riviera en annen tur, Lofoten ble også besøkt. Med mine tre XTZ660 var vi ennå en gang i Lofoten, og på vei nedover tok vi hele kystriksveien fra Bodø til Trøndelag. Vi var nok en gang til Rivieraen, jeg har vært på flere påsketurer til Tyskland og Frankrike, flere Ténéré-treff i Holland og Sverige. Mange vinterturer har det også blitt, alle Primus-treff siden 1993 har jeg fått med meg (minus 2 pga. opphold på Jan Mayen), flere Krystall-Rally, et Pilka-treff og et Firda Frost. En tur til NordNorge-treffet i Harstad i 2001. Hellas og Korfu i 2002.Påsketur til Berlin i 2003. BMW GS treff i Belgia i 2004. I 2005 ble det en Den Store Nord-Norge Turen. Midt i juni reiste jeg til Finnmark for å kjøpe lavvu før jeg var innom Norgestreffet i Harstad på hjemvei. I 2006 ble årets utenlandstur gjennomført i januar med en tur til det 50. Elefanttreffet i Bayern syd i Tyskland. 2008 bød på en fin tur til Tromsø sammen med Ole Kristian og hver vår sønn. 2009 begynte godt med treff i januar, februar og mars før det normaliserte seg utover resten av året. 2010 bød ikke på de store reiser, det ble en flott tur til Fjordrally i juni og BMWs jubileumstreff i Steinkjer i august. 2011 begynte med utenlandstur til Wales og Dragon-Rallys 50 års jubileum i februar. I april var det utenlands igjen, påsketur til Nederland og GS-treff. Ellers Bukkerittet og GS-treff på Finnskogen. I 2012 var det Østersjøen rundt som gjaldt. 650 mil langs landeveien i juli og august, ikke helt uten problemer. 2013 var en mellomsesong igjen med en delvis mislykket Tysklandstur i juni. 2014 har negynt bra med første treff første helgen i januar før februar bød på gamle Elefanttreffet på Nürburgring samt Primustreff som vanlig.
Det er noen treff som går igjen fra år til år: På Primustreffet, Bukkerittet, GS-treff og Vedsamlertreffet er det en viss sjans for å finne meg...

Alle turer fra dette og tidligere år, med eller uten motorsykkel er samlet på en egen side: Baards turside.


Oppdatert 4 januar 2024

Hovedside / Main page