Krystall -Rally 2000

Pakkingen av pub-skoa og badebuksen var klar. Tidlig morgenen etter var det avreise til Krystall-Rally. Stedet var Spidsbergseter. Alt lå an til å bli en bra helg.
Og det ble det. Reiste fredag morgen, skulle møte Putte, Olav og Kjell dvs. Corda-gjengen fra Moss på Nebbenes kro mellom 08:30 og 09:00. Like etter at jeg hadde passert Gardermoen stod to Cordaer i veikanten. Putte hadde fått stopp. En femliter med bensin senere var han i gang igjen. Frokosten på Nebbenes ble inntatt litt senere enn beregnet, men etter litt var vi av gårde igjen. Olav lå bak meg til vi hadde passert Eidsvolltunnellen da han stoppet. Jeg så ikke noen grunn til å stoppe der og fortsatte mot Lillehammer.
Ved Lillehammer  Ved Lillehammer
Putte og Kjell kom til Bjørns kro omtrent samtidig med meg, men Olav måtte snu og samle opp veska med lommebøker som hadde åpnet seg i 100 meters lengde på E6 ved Nebbenes. Neste gang lar han nok ikke den veska ligge på taket av sidevogna. Videre mot Ringebu går det så meget bedre. Veien er ikke saltet lenger heller, så det går an å se hvor vi skal kjøre også. Turen opp rv 27 til Spidsbergseter er som en drøm. Fint vinterføre å kjøre motorsykkel på. Vi rekker akkurat å få med oss lunsjen før den blir ryddet bort 14:30. Så blir det tur ut å se på nye og gamle sykler med og uten sidevogn og treffe kjente fra inn og utland. Jonathan hadde kommet seg fra Irland også. Han hadde fått satt inn noen pigger i dekkene på Hønefoss, men noen erfaren vinterkjører var han dog ikke.
En tur i svømmebassenget ble det før middagen som ikke var noe mindre overdådig enn lunsjen.
Lørdag. Våknet til snøvær. En solid frokost senere var vi enige om at vi måtte ut å kjøre en tur. Veien videre over fjellet var bare nattestengt, så det ble første målet for turen. Vi var Jens på GSX-R1100, Stein på Africa Twin, Ole på XT550, nordlendingen på XT600, førstereisgutten på R1100 G/S, Jonathan på DR350 og meg på Ténéréen.
Tankstopp  Tankstopp
Innen vi hadde kommet oss på syklene hadde det sluttet å snø, men nå hadde tåka kommet. Vi så knapt to brøytestikker fremover, enda så tett de stod. Skam den som gir seg, selv om Jonathan gjorde akkurat det, vi raste over fjellet - i 30-40 km/t. Alt var hvitt utenom de orange brøytestikkene vi skulle mellom. Men tåka ga seg den da vi kom over mot andre siden. Ved Enden stod valget: Atnosen eller Folldal. Det ble Folldal. Stein la seg først. Igjen var det silkeføre, noe vi utnyttet til det fulle. Eller til veibanens fulle for å si det slik. Det gikk opp for oss hvor navnet Krystallrally må ha kommet fra. Det var virkelig artig å ligge mellom Africaen og GSX-Ren. Breisladd foran og breisladd i speilet.
Parkering i Folldal  Parkering i Folldal
I Folldal ble det en kaffe og Cola før vi satte kursen tilbake mot lunsjen. Og det var jo bare halvparten så langt tilbake fra Folldal som det var dit. Og nå hadde været skiftet igjen. Over fjellet var det sol og hvite topper å se. Det hadde føyket litt her og der, og det var en fryd å fyke gjennom de små fonnene.
Fjellet var nattestengt  Fjellet var nattestengt
Etter lunsj måtte jeg bare ut igjen en liten tur for å se på alle motorsyklene som var kommet opp på fjellet på treff.
Fullpigget GSX-R  En av GSX-Rene fra Malung
Etterpå ble Ole med på en liten kjøretur opp på fjellet igjen. Her møtte vi Jonathan som hadde veltet og slått beinet sitt. Han var redd for at det var brukket, han dro senere med taxi for å få sjekket det. Jeg så ham ikke igjen etter det så jeg er litt spent på utfallet. Vel, Ole og jeg tok noen snø og sol og motorsykkel-bilder der oppe i fjellheimen før vi dro tilbake til hotellet. Bryllup kom vi også i. Det var to motorsykkel-mennesker som giftet seg i Venabu kapell lørdag ettermiddag. Så var det igjen mat og øl og...
Våknet i dag til strålende sol og frokosten på bordet.
Hjemreise
Kjørte uten følge hjemover. Tok veien over fjellet igjen, ned til Atnosen denne gangen og fortsatte nedover Østerdalen. Det var fint vinterføre nedover mot Rena, men mildværet gjorde at veien var veldig våt der sola fikk tak. Egentlig burde jeg ha kjørt andre veien, da hadde jeg fått både sola og vinden i ryggen, men så hadde jeg jo ikke kommet hjem. Tok veien videre fra Elverum til Kongsvinger. Stoppet innom Vålerbanen, der var der stengt med bom og dessuten så så banen fryktelig glatt ut. Jeg tok fem minutter på en gresskledd voll med litt brus og sjokolade før jeg fortsatte ferden. Fra Kongsvinger gjennom Oslo og hjem var det tørt og fint akkurat som om sommeren. Og nå er den nok her snart.