Mandag 13 September 2004

Siste dag i England for denne gangen. Etter en natt med regn og vind våknet vi til sol på Abbot House Campsite i morges. Vi visste vi hadde god tid til Newcastle, og stresset ikke denne morgenen. Når det meste var pakket og klart fikk vi vite av Hans Petter at fergen var forsinket, så vi behøvde ikke være på kaia før fem. Siden alt likevel var pakket var det liksom ikke noen grunn til å sitte på campingplassen så vi ble enige om å kjøre til Whitby for så å følge veien langs kysten nord-vestover. Det ble en liten kolonne denne dagen også, jeg ledet an tett fulgt av Tom, Jan-Otto og Frode. Landskapet var i peioder sterkt kupert med bakker med mer enn 20% stigning eller fall. Første bratte oppoverbakke etter Goathland måtte jeg faktisk ned i første gear, men etter hvert som bilen ble varm, klarte den resten av bakkene i annet.

Vinden var absolutt merkbar underveis i dag, og sjøen gikk hvit.Vi kom oss gjennom og rundt Middlesbrough uten problemer og fant A19 North. Jeg hadde lovet Brynjolf et besøk på Mc Donalds i løpet av turen, og det ble dagens lunsj. Et stk Happy Meal til ham, og en Quarterpounder til far. Ingen sak å finne frem til kaia i Newcastle heller. Der var vi i to-tiden, altså lenge før vi egentlig måtte være der. Like før kaia ligger en Factory Outlet som ble samlingspunkt for de av oss som skulle med samme båten tilbake til Norge. Noen timer og pund ble også gjort kål på med det samme.

Båten var forsinket. Den kom inn i halvfemtiden, og vi ble stående på kaia i blåsten og vente til sju før vi endelig kunne kjøre ombord. Nå har vi hatt en bedre middag i resturanten og er enige om at livet igjen smiler til oss. Havet er slett ikke så flatt som det var på tur hit, men vi står det nok av.

Gammel bil i sitt rette miljø.                                   Det var et flott landskap rundt Goathland.              Ved Sandsend stoppet vi og gikk ned på stranden.