Søndag 12 September 2004

I natt holdt vi på å blåse bort! Det var ikke få som var ute og reddet partytelt og andre løse gjenstander fra å forsvinne helt. Det føltes som Lillebror flyttet på seg flere ganger i løpet av natten, men vi i den norske kolonien overlevde natten bra. De i taktelt fikk også testet vindegenskapene der oppe på hemsen.

Før vi forlot LRO Showet fikk vi besøk av en journalist fra LRO som hadde observert våre to serie enere, og ville ta bilde av dem. Bilder ble tatt både av bilene, de som var i bilene og Lillebror som henger på slep. Så nå får vi se om det kommer noe på trykk i løpet av høsten. Et besøk i The Series One Club ble det også før vi kom oss avgårde i halv elleve tiden. Etappen hit opp til Goathland var såpass lang at jeg fant ut det kunne være godt å komme av gårde i rimelig tid. LRO showet holdt jo på til seks i ettermiddag, og skulle vi ikke reise før det var avsluttet, ville vi ikke vært fremme her ennå. Og nå er det mørkt. Veldig mørkt.

Brynjolf og jeg kjørte alene på veien opp hit, det ble A1 og M1 en stor del av veien. Ikke fordi vi kjører så fryktelig fort, men fordi de veiene går stort sett uten hindringer. Stort sett, ja. Et sted var A1 sperret pga veiarbeid, og køen foran omkjøringen var lang og mest stillestående. Vi tapte nok en time der. Aidensfield eller Goathland ble for vår del ankommet i femtiden. Campingplassen ligger 800 meter bak Goathland Hotel, eller Aidensfield Arms som det heter i serien. Etter at Lillebror var pakket opp gikk vi ned for å se på stedet. Aidensfield Garage hadde verkstedet fullt av souvernirer og ting fra TV-serien, og inne på hotellet stod oppslagene på engelk og norsk! Grunnen er visstnok at denne serien bare har gått på norsk TV, foruten at den har gått her i England. Brynjolf ville se på damptoget som gikk forbi, så vi var nede for å sjekke det. Til hans store glede hadde de satt på ansikter på lokene slik som i Tomas-tog serien på TV. Han har sett både Tomas og Gordon i dag. Dessverre så gikk siste tog kun til endestasjonen mens vi var der, og det fristet lite å gå 3,5 miles tilbake bare for å kjøre med toget.

De som satt på puben ble anmodet om å gå i sekstiden, da de hadde stengt før de igjen skulle åpne klokken syv. Det blåste fremdeles, så det var ikke så varmt å stå ute. Men se det, nabohotellet holder jo åpent. Dermed gikk hele gjengen over gaten for å spise dagens middag der. Vi fikk tildelt langbord som raskt ble fylt opp med sultne nordmenn. God mat og godt drikke til alle mann, store som små. Etterhvert som mørket hadde senket seg gikk Brynjolf og jeg tilbake til soveposen.
I morgen har vi 8-10 mil igjen til Newcastle, og Pilgrimsfred 2004 nermer seg slutten.

LRO journalisten fikk sine bilder. Og et til meg.      Aidenfield Arms / Goathland Hotel.                       Norsk LR foran Aidensfield Garage.