BMW-treff Malangen
6 - 9 august 2015

logoÅrets treff i BMW klubben var i Malangen i Troms, dvs. langt hjemmefra. Det innebar også at det tar noen dager å komme seg til og fra og da er det jo hyggelig å reise sammen med familien. Det er mange år siden vi var på tur på motorsykkel sammen, men nå som "ungene" begynner å få førerkort på motorsykkel også så åpnet det seg en mulighet igjen.
1. august reiste vi hjemmefra med 4 sylindre (1 + 2  + 1), 1310 ccm (650 + 535 + 125) og 109 hk (48 + 46 + 15). Tilsammen en passe stor motorsykkel altså. Vi hadde lagt opp relativt korte dagsetapper på stort sett hovedveier nordover. Første etappe gikk opp Østerdalen til Tolga. Nydelig vær med sola og vinden i ryggen. På Tolga traff vi en tidligere kollega av meg, Terje. Det ble en hyggelig lørdagskveld i hyggelig selskap. Neste etappe gikk til Røros med obligatorisk stopp før vi kjørte over fjellet til Tydal og Selbu. I regn... Ved Stjørdal holdt det opp og i Steinkjer var vi innom Grethe og Svein som vi kjørte sammen med i USA i fjor. Igjen en hyggelig ettermiddag ute på terrassen. Tredje etappe var kort fra Grong til Mosjøen. Vi var tidlig framme i Mosjøen og gikk sightseeing i byen før vi laget fin middag i campinghytta vi hadde leid. Fjerde etappe startet i strålende vær - og bedre ble det. Stopp på Polarsirkelen oppe på Saltfjellet med sol og nydelig vær. Dagens mål var Fauske Camping som lå fire km. før sentrum. Vi tok på oss shortsen og gikk inn til sentrum og spiste middag ute i solen. Femte etappe gikk videre nordover langs E6. Vi kom litt for sent til ferga Bognes - Skarberget, men kortet tiden med medbragt lunsj på kaia. På torget i Narvik ble det is-pause og telefon til Trine-Lise på Tennevoll at vi snart kom innom. Trine-Lise og Kåre var også med på USA-turen i fjor og nå var vi så heldige å få overnatte hos dem. Det kom litt regn etter at vi hadde kommet, men med grillen under tak så ble det deilig mat og igjen hyggelig selskap. Siste etappe fra Tennevoll til malangen var ikke så lang gjennom Troms og igjen var det bra vær og fin temperatur. Vi ankom BMW treffet med en BMW og to Yamaha'er i to-tiden. Fikk installert oss i leiligheten og traff kjentfolk både her og der. Det var svært mange av treffdeltagerene som bodde i leiligheter og svært få som bodde i telt, dette gjorde det litt vanskelig å komme i kontakt med folk på treffet siden alle sitter inne i sin leilighet. På den annen side så gjorde avstanden de fleste hadde kjørt at mange nok ikke ville vært til stede om det ikke hadde vært leiligheter tilgjengelig.
På fredag hadde vi vår egen fellestur til Tromsø. Vi gikk en tur i gågata, så på livet og folket og spiste is før vi satte forhjulet tilbake til Malangen. Når vi stod på bensinstasjonen på Kvaløysiden så kom det to reinsdyr gående forbi. Slikt er jo ikke vanlig for oss "søringer". Tilbake til Malangen ble også årets første sjøbad tatt. Det var så varmt i lufta at det ikke gjorde så mye at sjøteperaturen var heller lav. Deilig var det! Fredag kveld var det grillmat på Camp Nikita på heia bak hotellet. Vi "slet oss" opp bakkene og kom til et flott område med helstekt lam, annen deilig grillmat og alt det tilbeør som kan tenkes. Helt mørkt blir det jo heller ikke på de kanter, så natten ble lys og lang.
Lørdag var det årsmøte i BMW klubben før det var fellestur til Sommarøya. Vi stod over fellesturen og ble heller i treffområdet denne dagen. Om kvelden var det utdelig av premier for lengst kjørt, eldst, yngst osv. Vi fikk ingen premie til tross for Brynjolfs 1700 km kjørt på sin 125 ccm. Ikke vant vi den F700GS som ble loddet ut heller... Bryggedansen ble droppet denne lørdagskvelden siden vi skulle tidlig opp og kjøre på søndag.
Søndag måtte vi komme oss til Svolvær der vi hadde billett på Hurtigruta sammen med omtrent 20 andre. Vi startet i fint vær og det gikk fort ned til Bjerkvik. Derfra skyet det til og etterhvert begynte det å regne. Om ikke det var nok så var det ingen bensinstasjon å se når vi trengte det mest. Brynjolf hadde minst tank og vi hadde tanket etter omtrent 20 mil. Når vi begynte å se etter bensin var det ingen. Det endte med at han gikk tom to mil før Svolvær. Jeg måtte kjøre til Svolvær og kjøpe kanne og bensin og reise tilbake der han stod i regnværet. Vi var likevel i Svolvær i god tid før Hurtigruta gikk.
Så var det to netter og en dag på Hurtigruta fra Svolvær til Trondheim. Mye god mat og flott natur å seile forbi. Ved Brønnøysund kom det store finværet. Vi satt på dekk i sol, varmt og vindstille og så hullet i Torghatten og langt nedover kysten etterpå. Vi var i land i Trondheim halv syv tirsdag morgen, men rakk å spise frokost ombord før vi satte forhjulet hjemover i halv-ni tiden. Planen var opprinnelig å ta en siste overnatting på veien, men med pause på Dovre, lunsj på Otta, sjokolade på Lillehammer og burger på Espa var vi hjemme i løpet av dagen.
2850 km på tre motorsykler uten andre problemer enn en løs speedmeter-wire. Samlet forbruk på litt over en liter / mil. Stort sett bra vær og fin temperatur. Storfornøyd :-)

Klikk for større bilder

Alternativt kjøretøy?

Kjent motiv fra Røros.

I Kjerkgata på Røros.

Det var vått over fjellet
mellom Røros og Selbu.

Hell st.

En fin ettermiddag hos Grethe
og Svein i Steinkjer.

Nordland inntas.

Baksida av Sjøgata i Mosjøen.

Store forhold i Mosjøen.

Strålende på Saltfjellet.

Polarsirkelmonument.

Varder på Polarsirkelen.

Vi gikk inn til Fauske sentrum.

Middag ute i Fauske.

På brygga i Fauske.

Pause er viktig.

Lunsj på brygga, Bognes.

Narvik. Langt til - og fra - alt.

På vei mot Trine-Lise og Kåre.

En deilig frokost etter en natt
hos Trine-Lise og Kåre.

Vi nærmer oss Malangen.

Hit skal vi!

Brynjolf. 1700 km på WR125.

Konrad var baksetepassasjer.

Gunnhild. 1700 km på Virago.

Utsikt over Balsfjorden

fint vær.

Det er vakkert i Troms.

Bading pågår.

Konrad synes det var kaldt.

Bare blide ansikter å se
i naboleilighetene.

Bare blide fjes å se.

Samling før årsmøtet.

Geitrams er det mye av.

Teltleiren var ikke stor.

Hjemturen har begynt.

Lunsj med utskt
mot Ofotfjorden.

Samling på torget i Svolvær.
Det var vått.

Nå blir det båt for mc.

"Trollfjord" ankommer.

I kø for å kjøre om bord.

På dekk. To netter og
en dag på Hurtigruta.

Vi måtte prøve bassenget
på øvre dekk.

Været ble bedre og bedre.

Hullet i Torghatten.

Det var mye god mat og
godt selskap om bord.

Pause på Dovre.
Motvind og litt regn.

Hjemme.
Ingen uhell eller annet trøbbel!