Påsketur til Belgia og Europeisk BMW GS treff 2004

Annenhvert år er det europeisk BMW GS treff i Belgia i påsken. I 2004 var det tredje gangen dette treffet ble arrangert, og jeg spurte min eldste sønn Halfdan om han hadde lyst til å bli med. Det hadde han selvfølgelig, hvilken gutt på åtte og et halvt har ikke lyst til å være med pappa på motorsykkeltur til utlandet. Jeg sa at det var langt å kjøre, at vi nok måtte kjøre på kjedelige motorveier et stykke, at det kunne bli regn, at det kunne bli kaldt, at det ikke var sikkert han fant andre barn å leke med, men ingenting hjalp. Onsdag før skjertorsdag reiste vi til Göteborg for å ta fergen til Kiel samme kvelden.

Vi startet i oppholdsvær, men        Så er vi ombord på båten. På      Vi har kommet et stykke ned i      Dagens mål var Tonenburg hvor
allerede ved passering Svinesund   vei mot Göteborg så vi nysnø       Tyskland og Autobahn er forlatt.  vi hadde bestilt overnatting. Slottet
regnet det.                                    i veikanten...                                Også denne dagen så vi snø...      er bygget i 1315.

Vi overnattet ikke på selve slottet  Tonenburg sett fra           Typisk påskepyntet         Her ved Albaxen fant vi litt av      Denne trappefossen
med på et gammelt brennevins-     Wesers bredd.                tysk hage.                       våren vi hade reist for å finne.       måtte Halfdan få med
brenneri som var et par hundre                                                                                                                                      på bilde.
år nyere enn slottet.

Det var blitt langfredag og vi         Etter en liten tur gjennom Neder-  Vi fikk suppe og brød i felles-      Halfdan utforsker leke-
passerte inn i Nederland.              land var vi i Belgia og på plass       teltet.                                          plassen på camping-
                                                    på treffet.                                                                                        plassen vi ligger på.

Det var GS'er i alle varianter, det var ikke to som var like. Stadig rullet det inn nye sykler på plassen.    Denne karen var japaner
                                                                                                                                                           men bodde i Tyskland.

Sykkelen hans var regi-    Sannelig så dukket det opp en      Vi våknet opp til frost     Flere GS'er...                  ...og noen som ønsker
strert i Japan.                   nordmann til også. Kai kom fra     lørdag morgen.                                                      de var en GS.
                                       Glomfjord.

Denne GS'en var mest S.  Og denne var velbrukt.                Denne F/GS'en var modifisert.     Oppstilling for mud-tour.

Haldfan og jeg hadde vår egen lille runde på lørdag. Ved passering   Vi stoppet ved Abdij       Her spiste vi kake og
av en bro stoppet vi og så en båt seile forbi.                                     de Achelse.                     feiret onkel/svoger som
                                                                                                                                              hadde bursdag.

Panoramabilde over plassen vi lå på.                                                      Herfra måtte vi kjøpe med oss        Denne GS'en hadde
                                                                                                             belgisk sjokolade og ta med hjem.  vært på mud-tour.

Noen hadde vært på tur lenge.      En av veldig mange engelske        Touratech har mange       Ikke bare horn i panna
Denne kom fra New Zeeland.       BMW'er på treffet.                      kunder med GS.              her, nei.

GS Special stod det på tanken.     Noen nye 1200'er var også på    Vi venter på grillmat lørdag kveld. Frokost samme sted søndag.
                                                    plass.                                          Det smakte bare himmelsk.

Kai pakker for å reise      Ennå en ombygd F/GS.   Samling før ny tur på søndag.       Halfdan fant seg en belgisk
videre sydover.                                                                                                          kamerat å leke med.

Vi så flere vindmøller i      Eneste overnatting som ikke var    Der var det også             Og her bodde vi da, som eneste
Belgia og Nederland,       bestilt var den mellom Belgia og     italiensk is-bar.               overnattende gjester.
men denne stod i en         Kiel. Mye var stengt pga påsken
tysk hage.                        men ved Barnstorf ordnet det seg.

Etter flere dager uten TV    Vi spiste is mens vi ventet på      Og ombord var det          Solen gikk ned i havet på tur
måtte Halfdan til og med     å komme ombord på båten        lekerom med Nintendo.   mot nord. Vi fant våren, men
se på den tyske reklamen.   i Kiel.                                       Overfarten var sikret.       ikke så mye sol og varme vi